تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اخباری ناسیاسی از سرزمین‌هایی جنگی

داريوش رجبيان
london@radiozamaneh.com

متفرقات ناسياسی را از اینجا بشنوید.


هلمند يا هل‌لند؟

سربازهای بريتانيا يک پاره از افغانستان را به موزه‌ی ملی ارتش بريتانيا منتقل کرده‌اند. نمايشگاه موسوم به «هلمند، داستان سربازان» که روز آدينه گشايش يافت، تشکیل شده است از: دفترچه‌های خاطرات، نوارهای ويديويی، عکس‌ها و لوازم شخصی مانند پوشش جنگی و پوتين‌های نظامی ۱۵۰ سرباز است که در هلمند جنگيده‌اند.


در اين نمايشگاه چادرهای بزرگ و پناه‌گاه‌هایی را می‌توان ديد که از کيسه‌های شن است و فضای خط مقدم عمليات نظامی در ولايت هلمند افغانستان را بازآفرينی می‌کند. سربازان بريتانيايی، به خاطر ناآرامی‌های جاری در اين منطقه‌ی بی‌ثبات افغانستان، آن را «هل‌لند» يا «دوزخستان» عنوان کرده‌اند. ولی در اين نمايشگاه ذکری از پيشينه‌ی هلمند نمی‌رود که اين دوزخستان هم شايد زمانی برای مردمش بهشت بوده.

نفس آسوده‌ی «دخترهای بانمک»

تا به پرتگاه سياست ليز نخورديم، يک خبر ديگر را هم بگويم که تا حدی مربوط به يکی ديگر از کشور های جنگ زده است. «دخترهای بانمک» يا همان «اسپايس گرلز» بريتانيايی نفس آسوده کشيدند که قرار نيست در بغداد کنسرت بگذارند و به جای آن بايد در تورنتوی کانادا هنرنمايی کنند. هواداران اين گروه هنری در سراسر جهان از طريق اينترنت رأی می‌دادند و محل برگزاری يکی از برنامه‌های رشته کنسرت‌های آينده‌ی گروه را مشخص می‌کردند. بغداد، ريو دو ژانيرو و شيکاگو دوش به دوش هم در صدر ميزبان‌های بالقوه بودند. اما تورنتو بيشترين آرا را برد و پاريس و ملبورن و مانچستر و آليس اسپرينگز را هم پشت سر گذاست. اسپايس گرلز با انتشار بيانيه‌ای، اظهار خوشنودی کردند که به تورنتو خواهند رفت؛ چون معتقدند که آنجا طرفداران پر و پا قرص بسياری دارند. شايد يکی ديگر از دلايل خوشحالی‌شان اين بود که مجبور نيستند با پوشش زرهی روی صحنه بروند. رشته کنسرت‌های دور جهان اسپايس گرلز، هفت سال پس از پراکندگی اين گروه، ماه دسامبر در ونکوور آغاز می‌شود و در شهرهايی چون نيويورک، لندن، هنگ کنگ و بوئنوس آيرس ادامه خواهد یافت.

رگبار گلوله‌های سبز در غزه

و اما در يک منطقه‌ی جنگ‌زده‌ی ديگر، يا شايد هم بشود گفت در «ام المناطق الحربيه الدنيا»، يعنی سرزمين‌های فلسطينی، مردم غيرنظامی اسرایيل تصميم گرفته‌اند خودسرانه باريکه‌ی غزه را «بمباران» کنند و مهمات‌شان ميوه و سبزيجات تابستانی بوده است. ارتش واقعی اسرایيل اين حمله‌ی ميوه‌ای خودجوش روز پنج‌شنبه‌ی گذشته را زود مهار کرده است. ولی تا دخالت ارتش، مردم اسراییل توانسته‌اند چندين خروار ميوه و سبزيجات را به سمت باريکه‌ی غزه شليک کنند.


اسرایيلی‌ها می‌گويند طی شش سال اخير، مناطق مرزی اسرایيل هدف موشک باران‌های مرگبار پيکارجويان فلسطينی بوده و مردم تصميم گرفته‌اند خودشان دست به کار شوند. آنها از لوله‌های فلزی يک وسيله‌ی پرتاب می‌سازند و برای پيش راندن «گلوله‌های سبز» آن را با يک نوع مايع آتشگير پر می‌کنند. در پی آن، بارانی از گوجه فرنگی و تخم مرغ و خيار و انبه و ذرت در باريکه‌ی غزه سرازير می‌شود. نمی‌دانم که اين حمله آيا افرادی را کشته و زخمی کرده يا باعث رهايی کسی از گرسنگی و زنده ماندنش شده یا نه. اگر دريافتم، به شما خواهم گفت؛ از متفرقات ناسياسی راديو زمانه.

مطلب مرتبط در جديد ميديا

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)