تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دادگاه، به جرم بوسيدن

داريوش رجبيان
london@radiozamaneh.com

برنامه متفرقات ناسیاسی را «اینجا» بشنوید.

در برنامه‌های گذشته هم گفته بودیم که در مواردی بوسه می‌تواند خیلی خطرناک باشد و راه بوسنده را بسوی زندان هموار بکند. منظورم بوسه‌های معروف ریچارد گير بر رخسار شیلپا شتی ستاره‌ی هالیوود است و این بار این حقیقت را یک زن فرانسوی کمبوجی تبار ثابت کرده است. این بانوی احساساتی یک بوسه‌ی جانانه را روی تابلویCy Twombly نقاش آمریکایی کاشته و نقش روژ لب ضخیم این بانو روی کرباس سفید این تابلو جا مانده است.


تابلوی نقاشی در نمایشگاه شکوفان

این تابلوی بی‌نام سه در چهار متری، جزو نمایشگاه آثارCy Twombly در شهر Avignon در جنوب فرانسه است. سم ریندی (Sam Rindy) این بانوی سی‌ساله به خبرگزاری فرانس پرس اعتراف کرده که به اندازه‌ای مجذوب و شیفته‌ی تابلو شده که خودش هم نمی‌داند چه جوری لب‌هایش روی کرباس سفید آن چسبیده. او یک نگاهی به تابلو می‌اندازد، یک قدم عقب می‌رود، برمی‌گردد و محکم تابلو را می‌بوسد.
سازمان‌دهندگان نمایشگاه از این صحنه برداشت دیگری داشتند و پلیس را صدا کردند و سم ریندی که خودش هم یک نقاش است،‌ قبل از خروجش از نمایشگاه بازداشت می‌شود. او روز ۱۶ اوت توی دادگاه حاضر خواهد شد که بوسه‌اش را توجیه بکند. اگر می‌خواهید این نقاشیCy Twombly را که با بوسه‌ی سم ریندی منقش شده ببینید، هنوز هم فرصتش را دارید. درهای این نمایشگاه موسوم به Blooming یا شکوفان توی شهر Avignon فرانسه تا روز ۳۰ سپتامبر باز است.

موجی تازه از سودای هری پوتر

اما همین سه شب پیش که داشتم به خانه برمی‌گشتم، حدود ساعت ۱۲ نیمه‌شب صفی طولانی دیدم که جلوی فروشگاه WHSmith توی لندن، که معمولا ساعت ۵ یا ۶ بعدازظهر بسته می‌شود. فروشگاه باز بود و صف ۲۵متری جلو می‌رفت. ازشان پرسیدم: چه خبره؟ یکجوری بهم نگاه کردند که گویا از آسمان افتادم. گفتند: مگه نمی‌دونی کتاب جدید هری پوتر چاپ شده. شاخ درآوردم که پیر زن‌ها و پیرمردهای ۷۰ـ ۶۰ ساله هم توی صف، تو هوای سرد به اصطلاح تابستانی ایستاده بودند. واسه‌ی آن هم حالا دیگر تعجب نمی‌کنم که هفتمین کتاب هری پوتر که در واقع بخش نهایی این رشته کتاب‌هاست رکورد شکسته و پرفروش‌ترین کتاب بریتانیایی در تاریخ شده است.

طی ۲۴ساعت نخست فروش این کتاب، که من خودم هم شاهدش بودم، ۲.۵میلیون نسخه از هری پوتر به فروش رفته است و این روزها اتوبوس‌ها و قطارهای لندن پر از آدم‌هایی‌ست که روی کتاب قطور هاری پوتر خروپف می‌کنند. هری پوتر رکورد خودش را شکسته است، چون قبل از آن جلد ششم این کتاب پرفروش‌ترین بود، با یک خرده بیشتر از ۲میلیون نسخه فروش در ۲۴ ساعت. جونی. ک. رولینگ نویسنده‌ی این کتاب‌ها که در گذشته به‌عنوان یک مادر تنها از دولت کمک پولی دریافت می‌کرد، حالا بیشتر از ملکه‌ی بریتانیا سرمایه‌دار است و حجم سرمایه‌اش حدود یک میلیارد دلار برآورد شده است. بابا برو کتاب بنویس! شاید تو هم رولینگ بشی.


جونی.ک. رولینگ نویسنده‌ی کتاب‌های هاری پوتر

رولينگ می توانست داراتر باشد

ولی یک عده از ناشران غیرقانونی هند که به رولینگ حسودی‌شان شده بود و می‌خواستند یک تکه نان او را بدزدند و کتاب جدیدش را با چاپ مجدد خودشان بفروشند، بازداشت شدند. پلیس هند صدها جلد کتاب جدید هاری پوتر را توی بنگالور توقیف کرده است. پلیس می‌گوید، احتمالا بخشی از این کتاب‌ها قرار بود به کشور همسایه سریلانکا فرستاده بشود. شاید هم تا حالا سرمایه‌ی برخی از ناشران قلابی بیشتر از سرمایه‌ی نویسنده‌ هاری پوتر شده باشد. کی می‌داند. خبر ندارم. اگر خبر یافتم، به شما هم خواهم گفت، از متفرقات ناسیاسی رادیو زمانه.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ممنون از مطلب خوب آقای رجبیان.
می‌خواستم بپرسم سایت رادیو زمانه ویراستار ندارد؟ چون حیف است بعضی اشتباه‌های تایپی درست نمی‌شود.
مثلا دو و نیم میلیون، پنج و دو دهم درصد نوشته شده.2/5
-----------
ممنون از تذکرتان. اصلاح شد- زمانه

-- ژولیت ، Jul 26, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)