تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
با شنوندگان راديو زمانه؛ برنامه‌ی نخست

از دهان شما تا گوشِ ما

داريوش رجبيان

شنیدن فایل صوتی

حالا اگر ایستاده‌اید، چمباتمه بزنید و بنشینید که با هم گفت‌وگذاری داشته باشیم. من که چمباتمه‌ام را زده‌ام، دستگاه پیام‌گیر را هم جلوی چشم‌هام حاضر و مهیا گذاشتم، طوری که آن به من چشمک می‌زند و من به آن و معلوم است که هردومان حرفهایی برای گفتن داریم. این دستگاه که به نظر بی‌زبان می‌آید، کارش گل است و در واقع کلام را از زبان شما می‌گیرد و توی گوشهای ما می‌گذارد. فقط کافی‌ست که دکمه‌اش را فشار بدهید.


پيام: من منوچهرم، از ايران تماس می‌گیریم. الان دارم برنامه‌تان را گوش می‌کنم. یک راهنمایی می‌خواستم ازتان. اول از اینکه من را به سید مهدی معرفی کردید،‌ خیلی ممنونم ازتان. ولی خب، در رابطه با آن مسأله‌ی ترک اعتیاد کمکی نتوانستند ایشان به من بکنند. منوچهر.

داريوش: منوچهر گرامی، سپاس از زنگ‌تان و از اعتمادتان به رادیو زمانه. ولی یادم می‌آید که من با سید مهدی و آرش که بهشان اشاره کردید، روز یکم یا دوم تیرماه صحبت کردم، همین ۱۶ـ ۱۵ روز پیش و ما کلی درباره‌ی اعتیاد و راههای دوری از آن صحبت کردیم. و هردو مهمان روز برنامه‌ی آن‌شب‌مان لطف کردند و شماره‌هاشان را اعلام کردند. اگر شما بعد از آن برنامه با سید مهدی تماس گرفتید که فکر می‌کنم ۱۶ـ ۱۵ روز برای ترک اعتیاد مدت کافی نباشد، هست؟ تازه، این پیام شما چند روز پیش‌تر به ما رسیده است. سید مهدی و آرش که توی بلژیک زندگی می‌کنند و از جمله معتادهایی هستند که به‌قول خودشان موفق شده اند برای ۳ـ۲سال پاک بمانند، می‌گفتند، یکی از اصول ۱۲ قدم شکیبایی و تربیت اراده است. چون مسلماً شما اگر اراده نفرمایید، مواد مخدر همچنان برایتان عزیز می‌ماند. ۱۲ قدم یک باشگاه بین‌المللی‌ست که توی ایران هم محافلی دارد و تارنمای جهانی‌شان این است:www.na.org . سید مهدی و آرش شماره تلفن‌های خودشان را هم اعلام کرده بودند و می‌خواستند افراد نیازمند بهشان زنگ بزنند. چون به‌قول خودشان هیچ کسی بهتر از یک معتاد نمی‌تواند به یک معتاد دیگر کمک بکند. شماره تلفن سید مهدی: ۰۰۳۲۴۹۵۷۷۹۸۷۸ و شماره تلفن آرش: ۰۰۳۲۴۸۴۵۸۲۹۵۳. هر دو توی بلژیک زندگی می‌کنند. برای آقای منوچهر عزیز توی ایران آرزوی توفیق و کامکاری دارم.

پيام: الو، سلام علیکم. من جهانگیری هستم. از سوئیس تماس می‌گیرم. شماره‌ی شما را از طریق آقای ابراهیم‌پور از آلمان به‌دست آوردم و یک آلبومی تهیه کردم که خواستم اگر امکان داشته باشد، آهنگش را برایتان بفرستم. کار آقای ابراهیم‌پور است که اگر امکانش هست پخش کنید. خیلی متشکرم. خداحافظ.


داريوش: آقای جهانگیری ارجمند از سوئیس، سپاس از زنگ‌تان و از زحمتی که متقبل شدید و شماره‌ی ما را از آلمان گیر آوردید! هرچند آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم، آن را به‌راحتی می‌شود از توی شبکه‌ی اینترنت درآورد. www.radiozamaneh.com یا از برنامه‌های رادیویی ما که پیوسته یادآوری می‌کنیم که چه جوری می‌شود با ارسال پیامهای شنیداری ما را شاد کرد: ۰۰۳۱۲۰۵۶۸۲۰۷۰ و سپاس از پیشنهاد قشنگ‌تان. خیلی خیلی ممنون می‌شویم اگر یک نمونه از کارهای آن آلبوم را در فرمات ام.پی.۳ به نشانیcontact@.radiozamaneh.com بفرستيد. دستتان درست.

پيام: سلام! من آشنا پارسی هستم. از تورنتو تماس می‌گیرم. از فردا در تورنتو روز "گی پرايد" Gay Pride است و اين گی پرايد یکی از بزرگترین راهپيمايی های همجنس گراها در دنياست. حدود ۱میلیون بازدیدکننده دارد، طبق آماری که تو "پرايد تورنتو" گفته و فردا در ردیف اول پرچم هشت کشوری که برای همجنسگرایان مجازات اعدام دارند، به اهتزاز درمی‌آید که یکی از آنها ایران است و فردا پرچم جمهوری اسلامی هم در آنجا خواهد بود،‌ همراه با پرچم عربستان،‌ افغانستان، پاکستان، سریلانکا و چند کشور دیگری که در آنها برای همجنسگرایان شکنجه و مجازات اعدام وجود دارد. گفتم که خبر بدهم، شاید مایل باشید به گزارشگرتان توی تورنتو خبر بدهید برای فردا توی رادیو زمانه گزارش تهيه کنند.

داريوش: آقای پارسی گرامی درتورنتو، بی‌اندازه سپاسگزاریم که ما را در جریان این رویداد قرار دادید. البته، پیام متعلق به چند روز پیش است و من مطمئن نیستم که رادیو زمانه راهپیمایی همجنسگرایان تورنتو را پوشش داده باشد. ولی یادم هست گزارشهایی داشتیم از راهپیمایی همجنسگرایان توی مسکو، روسیه. چون واقعاً یک واقعه بود. راهپیمایی به جنجال کشیده شد و تصور بکنید که چند عضو همجنسگرای پارلمان اروپا از دست مخالفان همجنسگرایی روس حسابی کتک خوردند و حیف بود که راجع بهش چیزی نگوییم. اما راهپیمایی همجنسگرایان تورنتو مثل لندن یک رویداد معمولی‌ست، نیست؟ ممنون می‌شویم اگر به ما بازهم زنگ بزنید و خبر بدهید که آیا در آن اتفاقات جالبی افتاد یا نه. سپاس.

پيام: در رابطه با آقای ابراهیم نبوی من باکمال میل برنامه‌هایش را گوش می‌دهم. اسمم جمشید است. البته، من با همه نظرهای ایشان موافق نیستم، ولی توی فرانسه خیلی با کمال میل گوش می‌دهم و فکر می کنم، این یکی از دلایل خوب بودن آقای ابراهیم نبوی است. راجع به اصلاحات يکی از برنامه هاشان را شنيدم. از موقعی که این برنامه آقای نبوی را شنیدیم،‌ یک رفیقی ما داریم خیلی زشته، بد ترکیب و با دندانهای خراب و دماغش اینجوری... مثل گوشت‌کوب است. ما او را برداشتیم بردیم سلمانی. الان هفته‌ای دو‌- سه بار ما می‌رویم سلمانی،‌ اصلاح می‌کند،‌ ولی خوشگل نمی‌شه آقای نبوی. نمی‌دانم این جریان اصلاحات چی هست،‌ ولی روی رفيق ما اثر نکرد، حالا شاید چيزهای ديگر بتواند اثرگذار باشد. قربونت برم خداحافظ.

داريوش: با سپاس از جمشید. (ارتباط بين دماغ گوشتکوبی و قيچی سلمانی سرانجام روشن نشد، اما به هر حال...) من می‌خواستم، اگر رفیق‌تان که می‌گویید زشت است (باز هم زشت‌بودن را با چه چیزی می‌شود محک زد،‌ آیا ذائقه‌ی انسان هم دخیل هست تویش یا نه؟)، در هرحال، اگر آن رفیق‌تان که به گفته‌ی شما زشت است، صدای ما را می‌شنود،‌ می‌خواستم وجاهت و ظاهر شما را ارزیابی بکند، به ما زنگ بزند و خبر بدهد: ۰۰۳۱۲۰۵۶۸۲۰۷۰. همین الان. شاید این‌جوری بشود به درک سرشت اصلاحات دست یافت، نه؟

پيام: سلام علیکم. من آبشاری هستم از هلند. یک فیلمی دارم من راجع به آن قطاری که در ایران منفجر شد. این را اگر بگذارید در برنامه‌هایتان، می‌توانم بدهم که بگذارید روی سایت. خیلی ممنون. متشکر. خداحافظ

داريوش: آقای آبشاری گرامی، سپاس از پیام‌تان و سپاس بیشتر از لطف‌تان به رادیو زمانه. اگر شدنی است، يک مورد ديگر لطف‌تان را هم از ما دریغ ندارید‌ و برایمان یک پیام الکترونیک بفرستید با تعریف دقيق‌تر محتوای فیلم‌تان، به نشانی contact@radiozamaneh.com. مطمئن باشید که در اسرع وقت همکاران پاسخ شما را خواهند داد.

پيام: خسته نباشید. منوچهرم از ایران زنگ می‌زنم. از برنامه‌هایتان خیلی خیلی ممنونم. خیلی خیلی متشکرم. امیدوارم که همچنان... چون برنامه‌هایتان مسائل را واضح تر عنوان می‌کنند.

داريوش: نمی‌دانم شما همان منوچهری هستید که در آغاز برنامه پیامش را شنیدیم یا یک منوچهر دیگر. به‌هرحال منوچهر نام قشنگی است و هرچه منوچهر داشته باشیم عیبی ندارد، و به‌خصوص اینکه منوچهرها همه‌شان به رادیو زمانه زنگ بزنند و پیام بگذارند. خیلی ممنون. ولی ممنون‌تر می‌شویم اگر زنگ بزنید و بگویید که از چه برنامه‌ای خوشتان می‌آید و از چه برنامه‌ای بدتان می‌آید،‌ چرا خوشتان می‌آید، چرا بدتان می‌آید و چه جوری می‌شود بهترش کرد و اصلاً چه چیزهایی را دوست دارید از رادیو زمانه بشنوید.

پيام: صدای رادیو زمانه اصلاً به‌درد نمی‌خورد. من می‌خواستم خواهش بکنم به‌جای اینکه برنامه پخش کنید، اول این را درست کنید، توی استان فارس هم هستم. خیلی ممنون.

داريوش: این آقا به اندازه‌ای خشمگین بود که یادش رفت خودش را معرفی بکند. چشم آقا. دیگه برنامه پخش نمی‌کنیم. رادیو زمانه بسته شد. بدرود!
ولی یک لحظه. قبل از اینکه پخش برنامه‌هایمان را قطع بکنیم، بگذارید ببینیم که مسؤول رادیو زمانه در این باره چه می‌گوید. مهدی جامی، رئیس رادیو زمانه به پرسش شما که ما را جگرخون کرده،‌ این‌جوری پاسخ داد:

مهدی جامی: خیلی ممنون از این شنونده‌ی عزیز. فقط خواهش من این است که وقتی دوستان ما راجع به کیفیت دریافت موج زمانه صحبت می‌کنند، خوب است جزئیات بیشتری بدهند که مثلاً در چه تاریخی، در کجا و توسط چه رادیویی به ما گوش می‌کردند و در آن شب صدای مثلاً رادیوی دیگر بهتر بوده یا نبوده. و این یک بخش ماجراست که جزئیاتی‌ست لازم داریم برای اینکه قضاوت بهتری بکنیم راجع به کیفیت صدا. نکته‌ی دوم این است که در مورد موج کوتاه شرایط جغرافیایی و جوی هم مؤثر است. این نکته را هم باید در نظر داشت. بنابراین ممکن است یک شب صدا بهتر باشد و یک شب صدا بهتر نباشد و اگر شما مرتباً صدا را بد می‌شنوید، آن وقت اگر جزئیات بیشتری بدهید از شیوه‌ و محل دریافت صدا، می‌تواند به ما کمک بکند. یک نکته‌ی فنی را هم باید در نظر داشته باشید که رله‌ی امواج زمانه از غرب ایران صورت می‌گیرد، از ناحیه‌ی غربی صورت می‌گیرد و بنابراین کاملاً ممکن است مناطق غربی و مرکزی ایران بهتر پوشش بگیرند تا مناطق شرقی یا جنوبی. در این مورد به‌خصوص ما می‌توانیم کاری بکنیم و آن این است که با گسترش شبکه‌، امواج کوتاه دیگر را در نظر بگیریم برای پوشش‌دادن به جنوب و شرق ایران که این را در برنامه داریم. ممنونم.

داريوش: چشمک پیامگیرمان متأسفانه همین‌جا خاموش شد. اگر می‌خواهید دوباره روشن‌اش بکنید، به شماره‌ی ۰۰۳۱۲۰۵۶۸۲۰۷۰ زنگ بزنید و حرف دلتان را توش بریزید: ۰۰۳۱۲۰۵۶۸۲۰۷۰. همین‌جوری تغذيه می‌شود، با حرف دل و دوباره سوسوزدن می‌گيرد. هفته‌ی آينده می‌بينمتان. بدرود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

sallaam,
daaryoosh jaan ,
khoob daari kaar mikoni,
edaame bede

-- بدون نام ، Jul 10, 2007

من همیشه به برنامه های شما گوش میدم
دوست شما اکمل از کابل

-- سلام آقا داریوش خیلی آقایی ها ، Jul 30, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)