تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

گوردون براون: نقشه حمله به ايران وجود ندارد

داريوش رجبيان

در نخستين روز نخست وزيری گوردون براون که روز چهارشنبه جايگزين تونی بلر شد، روزنامه ايندپندنت پرسش‌های خوانندگان و پاسخ‌های آقای براون را منتشر کرده است که بخشی از آن مربوط به نقش بريتانيا در جنگ عراق می‌شود.


گوردن براون | عکس از AFP

"کالوم مکينتاير" از شهر "آبردين" می‌پرسد: "پس از کابوس عراق آيا حاضريد قول بدهيد که به هيچ نقشه آمريکايی مبنی بر اشغال ايران نخواهيد پيوست؟"

گوردون براون می‌گويد: "هيچ نوع نقشه حمله به ايران وجود ندارد. ما همواره خواستار حل معضل هسته‌ای ايران از راه ديپلماتيک و گفت و شنود بوده‌ايم. يعنی ما بايد از طريق سازمان ملل و اتحاديه اروپا عمل کنيم، کما اينکه تا کنون همين راه را رفته‌ايم، اما ايران حاضر به پذيرش اراده جامعه بين المللی نبوده است. ايران به نوبه خود بايد مسئوليت‌هايش را جدی بگيرد و با قطعنامه‌های شورای امنيت بطور تمام و کامل موافقت کند."

"سايمن اکونر" از شهر ليورپول پرسيده: "با درک امری که واقع شده پاسخ شما در يک واژه به اين پرسش چيست که آيا اشغال عراق يک کار غلط بود؟" گوردون براون هم مختصرا گفته: "نه."

"سارا هيلز" از منطقه گيلفورد گفته: "شما کسی بوديد که می‌توانست با تهديد به استعفا يا مخالفت علنی مانع از ورود بلر به جنگ عراق شود. شما اکنون چه احساسی داريد که مقامتان را از زندگی هزاران عراقی و صدها سرباز بريتانيايی برتر دانستيد و مداخله نکرديد؟"

پاسخ گوردون براون به اين پرسش مفصل تر است: "من در صميميت ديدگاههای شما در باره جنگ ترديد ندارم. ما می‌دانيم که جنگ برای حزب ما و کشور ما يک مسئله تفرقه انداز بوده، ولی من اميدوارم شما نيز ديدگاههای من را صميمانه بدانيد. بی گمان، در برنامه ريزی‌های ما برای دوره بعد از سقوط صدام اشتباههايی صورت گرفته و من فکر می‌کنم، بايد از اين اشتباهها درس لازم را بگيريم و با درک اين حقيقت که تدابير ضروری ای پياده خواهد شد که به اعاده اعتماد نه تنها در پارلمان، بلکه در ميان توده‌ها هم خواهد انجاميد، جلو برويم. ما همه درسهايی را که لازم به آموختن است، فرا خواهيم گرفت."

"ان فيليپز"، يکی ديگر از خواننده‌های ايندپندنت از گوردون براون پرسيده که آيا هرگز شبها با فکر کودکان کشته شده عراقی از خواب بيدار می‌شود. پاسخ گوردون براون به اين پرسش مستقيم نيست:

"کشته شدن تحت هر شرايطی يک فاجعه است. من به عنوان نخست وزير بطور خستگی ناپذير تلاش خواهم کرد که همه کودکان عراق در صلح و امنيت به سر ببرند و نيرو‌های مسلح ما پس از انجام وظيفه به سلامت به کشور برگردند."

گوردون براون در پاسخ به اين پرسش که آيا به خدا باور دارد و اگر مومن است، آيا باورهای مذهبی اش روی زندگی و خط مشی سياسی اش تاثيرگذار است يا نه، می‌گويد: "بله، من به خدا ايمان دارم. با اينکه مسلما اين باور روی زندگی تاثيرگذار است، باز هم باور مذهبی يک قضيه شخصی است. زندگی و خط مشی من تحت تاثير ارزش‌ها و اصولی قرار دارد که من با آنها بار آمده‌ام: باور به انصاف، دادگری و فرصت؛ باور به اينکه هر فرد روی زمين بايد قادر باشد از استعدادش حد اکثر استفاده را بکند."

در کنار پرسش‌های ظاهرا سخت و جدی افرادی هم از نخست وزير جديد بريتانيا سوال‌های ساده و روزمره‌ای کرده‌اند، به مانند "بيل هوپر" که پرسيده: "چه رستورانی را برای من و دوست دخترم توصيه می‌کنيد که غذای خوش مزه و در عين حال ارزان داشته باشد؟" گوردون براون هم مختصر و مفيد گفته: "در منطقه "کرکالدی" يک رستوران چينی عالی هست با نام "ماکسين".

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)