تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

براون: جدول زمانی نيروهای بريتانيا در عراق تغيير نخواهد کرد

داريوش رجبيان
dariusrajabian@gmail.com

گوردن براون، وزير خزانه داری بريتانيا و نخست وزير آينده اين کشور ضمن يک ديدار غير مترقبه از عراق گفته است که خط مشی دولت بريتانيا در قبال حضور نظامی‌اش در عراق تغيير نخواهد کرد.


گوردن براون

نوری المالکی، نخست وزير عراق پس از ديدار و گفتگو با آقای براون در بغداد گفت، احساس او اين است که نخست وزير آينده بريتانيا برای "تضمين تعهدات مثبت بريتانيا در مورد عراق" اين سفر را انجام داده است.

آقای مالکی در گفتگو با روزنامه تايمز چاپ لندن گفته است که به باور وی، گوردن براون پس از رسيدن به مقام نخست وزيری بريتانيا در تاريخ 27 ژوئن از خط مشی تونی بلر پيروی خواهد کرد.

به گفته آقای مالکی، نخست وزير آينده بريتانيا در مورد دورنمای حضور نيرو‌های کشورش در عراق هم صحبت کرده است. نخست وزير عراق از او پرسيده است که می‌خواهد از برنامه‌های بريتانيا در مورد بقا يا خروج نيرو‌هايش آگاه شود، تا بشود تدابير جايگزينی آن نيرو‌ها در عراق را از همين حالا پيشبينی کرد. پاسخ آقای براون اين بوده که نيرو‌های بريتانيايی بدون رايزنی مقدماتی با دولت عراق خاک آن کشور را ترک نخواهند کرد. به گفته نخست وزير عراق، راهکار جايگزينی هم برای برقراری امنيت به توافق طرف‌ها رسيده است.

به نوشته روزنامه تايمز، اظهارات آقای مالکی را منابع نزديک به آقای براون هم تاييد کرده‌اند. گوردن براون طی اين سفر با فرماندهان بريتانيايی و آمريکايی در عراق نيز ديدار داشت. منابع نزديک به وزير خزانه داری بريتانيا می‌گويند که اين ديدار ديدگاه آقای براون را تقويت کرده است که در جدول زمانی خروج نيروهای بريتانيايی از عراق نبايد هيچ تغيير ناگهانی ای صورت بگيرد. طبق برنامه فعلی، قرار است نيرو‌های بريتانيايی تا پايان سال ميلادی جاری وظايف عمده شان را به نيروهای عراقی واگذار کنند و حضور نظامی بريتانيا در عراق کاهش يابد.

ديدار گوردن براون از عراق زمانی اتفاق افتاد که مجلس عوام بريتانيا تقاضای حزب محافظه کار مبنی بر تحقيق شرکت بريتانيا در جنگ عراق را بررسی و رد کرد. 288 تن از نمايندگان مجلس موافق و 253 تن ديگر مخالف انجام يک چنين تحقيقی بودند. يعنی تعداد مخالفان اين طرح 35 تن بوده است. وزير خزانه داری بريتانيا گفت که از اشتباهات گذشته بايد درس گرفت، اما در حالی که نيرو‌های بريتانيايی هنوز در عراق مستقر هستند، نبايد تحقيقاتی در زمينه شرکت بريتانيا در جنگ عراق صورت بگيرد.

گوردن براون بار ديگر از تصميم دولت حزب کارگر مبنی بر اعزام نيرو به عراق پشتيبانی کرد، اما وی برای نخستين بار به اين موضوع تلويحا اشاره کرد که از پرونده دولت بريتانيا در باره توانايی‌های تخريباتی دولت صدام حسين که قبل از آغاز جنگ تهيه شده بود، ناخوشنود است. او همچنين گفت که قرار است يکی از مقامات دولت، متصدی استقلال تحليل‌های امنيتی و اطلاعاتی از فرآيند سياسی باشد، تا هر نوع اطلاعی که در اختيار مردم قرار می‌گيرد، ثابت شده و معتبر باشد.

در پاسخ به اين پرسش که آيا از ورود به جنگ در عراق پشيمان شده است، گوردن براون گفت، "اين تصميم را ما گرفتيم و مسئوليت آن را من به دوش می‌گيرم." به گزارش روزنامه تايمز، آقای براون همچنين در حال تهيه پيشنهاد‌هايی برای تحکيم استقلال کميته اطلاعاتی و امنيتی از دولت بريتانياست. وی می‌خواهد که اعضای اين کميته از سوی پارلمان منصوب شوند، نه توسط دولت و اينکه شواهد و گزارش‌های اين کميته هر چه بيشتر منتشر شود.

گورن براون به هنگام سفر، به گزارشگران همراهش گفته است: "من اينجا آمده‌ام تا گوش بدهم، بياموزم و اتفاقات را ارزيابی کنم؛ ببينم که القاعده چه کار می‌کند و با ايران چه اتفاقاتی می‌افتد، درگيری‌های ميان فرقه‌ای از چه قرار است، مردم را از نزديک ببينم و همه اين موارد را تحليل و ارزيابی کنم."

سرچشمه: روزنامه تايمز

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)