تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ابزرور: کمک ايران به خدمات امنيتی آمريکا

داريوش رجبيان

هفته نامه ابزرور چاپ لندن در شماره ۲۹ آوريل خود مقاله‌ای را منتشر کرده زير عنوان "اطلاعات محرمانه ايران احتمالا محل اختفاء يک رهبر القاعده را برای آمريکايی‌ها آشکار کرده است." بنا به اين نوشته، ديپلمات‌های بريتانيايی در حال سنجيدن گزارش‌های محرمانه‌ای هستند که حاکی از کمک عناصری در ايران جهت بازداشت "عبد الهادی العراقی" توسط سرويس‌های امنيتی آمريکاست. عبد الهادی العراقی يک پيکارجوی ارشد کردتبار القاعده است که خبر بازداشتش در اواخر ۲۰۰۶ در مرز ميان ايران و عراق هفته گذشته اعلام شد.

ابزرور با استناد به سخنان منابع نظامی آمريکايی می‌نويسد، عبد الهادی که ۴۵ سال دارد، افسر پيشين ارتش عراق است که بر پنج زبان تسلط دارد و پيوند کليدی ميان رهبری القاعده در غرب پاکستان و پيکارجويان عراقی به شمار می‌آمد. وی "در ايران با رهبران القاعده ديدار داشته" و از آنها خواسته است که از پيکارجويان در عراق حمايت کنند و "در ايران مشکل بسازند."

اين هفته‌نامه ادعا می‌کند که عناصری در ترکيب پيچيده گروه‌های منافع که رژيم ايران را شکل می‌دهند، در گذشته هم برای دستيابی به هدفی مشخص با سرويس‌های اطلاعاتی غرب همکاری کرده‌اند و اين بار هم – احتمالا از طريق ميانجی‌ها - اطلاعات مهمی را در اختيار اين سرويس‌ها قرار داده‌اند که منجر به بازداشت عبد الهادی شد. يک ديپلمات خاورميانه در پاريس روز ۲۸ آوریل به ابزرور گفته است که "يکی از بزرگ‌ترين بيم‌های ايران، ائتلاف جدايی خواهان کرد تبار در شمال غرب ايران با القاعده است."

ابزرور می‌افزايد، کمک ايران به خدمات امنيتی آمريکا لابد در فضايی به شدت محرمانه صورت گرفته، اما به گفته افسران اطلاعاتی ارشد آمريکا، دولت ايران "در مواردی" برای رديابی و "خنثا کردن" پيکارجويانی عمده که برای رفت و آمد ميان عراق و افغانستان از خاک ايران رد می‌شوند، مفيد واقع شده است. گفته می‌شود که سيف العادل، پيکارجوی مصری که زمانی مسئول آموزش دادن به تازه کاران القاعده بوده و يک پسر اسامه بن لادن هر دو در ايران تحت بازداشت به سر می‌برند. اما، به گفته همين منابع، اين نوع همکاری‌های محرمانه که در پی حملات ۱۱ سپتامبر بيشتر اتفاق می‌افتاد، اکنون ندرتا صورت می‌گيرد.

هرچند مقامات وزارت دفاع آمريکا از تاييد خبر بازداشت عبد الهادی در مرز با ايران خودداری کردند، اما گفتند که وی تلاش می‌کرد به عراق برگردد "تا امور القاعده را بچرخاند و احتمالا روی عمليات ضدغربی در بيرون از عراق تمرکز کند."

دولت‌های منطقه در باره اين رويداد اظهار نظر نکرده‌اند، اما "آفتاب خان شيرپائو"، وزير کشور پاکستان، بازداشت عبد الهادی را يک "رويداد خوش" توصيف کرد. ظاهرا مقامات امنيتی ارشد بريتانيا خبر نداشتند که عبد الهادی حدود شش ماه پيش توسط آژانس اطلاعات مرکزی آمريکا (سيا) بازداشت شده، در حالی که گزارش شده بود که اين پيکارجو با بمبگذاری‌ها در لندن مرتبط بوده و مظنون علاقمندی به انجام حملاتی تازه در خاک بريتانيا دانسته می‌شد. خدمات امنيتی در شمال عراق گفته‌اند که نام واقعی عبد الهادی "نشوان عبد الرزاق عبد الباقی" بوده است. وی اکنون در بازداشتگاه "گوآنتانامو" دربند است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)