تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اسکار رقيب پيدا کرد

داريوش رجبيان
dariusrajabian@gmail.com

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.

تارنمای ويدئویی youtube که محل هنرنمایی فیلمبردارهای آماتور است، قالب‌های مسابقه‌ی اسکار خودش را اعلام کرده. جوایز این تارنما از جمله به گروه «اوکی‌گو» از شیکاگوی آمریکا تعلق گرفت که خودشان را در حال رقص در ورزشگاه فیلمبرداری کرده بودند. یک مرد استرالیایی هم که خودش را در حال آغوش‌کردن افراد غریبه توی خیابان در تارنمای youtube به نمایش گذاشته بود، جایزه برده.


تارنمای youtube با اینکه تازه یکسال و یک‌ماهش است، بازار ویدئوی اینترنتی را تحت تسلط خودش درآورده و تنها در ماه ژانویه گذشته در سراسر جهان صدوسی‌وسه تا صدوسی‌وپنج میلیون ببننده را جلب کرده.

سال گذشته جستجوگر google، تارنمای youtube را به قیمت ۱/۶۵ میلیارد دلار خریداری کرد. youtube معتقد است که حالا راه‌های تازه و مردمی‌تر کشف ستاره‌ها از میان توده‌ها پیدا شده و اینکه youtube دارد همان راهها را تجربه می‌کند.

افسون جنسی يک جاسوس
بنابه کتابی که اخیرا در شهر پراگ جمهوری چک چاپ شده، یک جاسوس سوسیالیست با استفاده از جذابیت ظاهری و جنسی‌اش به سفارت بریتانیا در پراگ راه یافته تا اطلاع به‌دست بیاورد. این جوان خوش‌تیب از سوی کمیته امنیت جمهوری چکسلواکی سال ۱۹۵۹ استخدام شده بود و دلیل استخدامش هم «فر» یا «کاریزمای نادر» و شناخت‌اش از مذاق و فرهنگ غربی بود. این جاسوس که «ویکتور» تخلص داشت و نام اصلی‌اش «ییرژی بارتوش» بود، پس از تعلیم و آموزش دستور می‌گیرد که منشی‌های تنهای سفارتخانه‌ بریتانیا را به‌خودش جذب بکند و همینطور هم می‌شود.

«پترز روبی» مؤلف این کتاب می‌گوید: وظیفه‌ ویکتور به دام عشق انداختن دخترهای سفارت و زن‌های هیات دیپلماتیک بریتانیا بود. قرار بود ویکتور عاشقشان بشود و او واقعا در این زمینه کامران بود. اطلاعات زیادی از این طریق به بریتانیا به اردوگاه شوروی منتقل می‌شود و تعداد عاشق‌های ویکتور بیشتر و بیشتر می‌شود. اما در مواردی ویکتور براستی عاشق می‌شود، مثل داستان عشق‌اش با مدیر آژانس مسافرتی آلمان در چکسلواکی و بیرون از چارچوب ماموریتش هم با او دیدار داشته. مقامات به او اجازه نمی‌دهند که با محبوبش به آلمان سفر بکند. یک معشوق دیگرش به لندن دعوتش می‌کند. بازهم مقامات جلوی راه ویکتور را می‌گیرند. در نهایت ویکتور در دومین تلاشش برای ترک کشور موفق می‌شود و از سال ۱۹۶۸ چکسلواکی را ترک می‌کند و دیگر برنمی‌گردد.

مردهای انگليسی زن‌های انگليسی را نمی‌پسندند
و اما پژوهش موسسه‌ موسوم به «اوریج برو دانس» در بریتانیا آشکار کرده که زن‌های بریتانیایی، یعنی همان زن‌هایی که جاسوس چک سعی می‌کرد به دام عشق‌اش بیندازد، خیلی مورد توجه مردهای بریتانیایی نیستند. نگاه مردهای بریتانیایی برای مدت بیشتری روی صورت و پیکر زن‌های سوئدی و فرانسوی مکث می‌کند. زنهای اسپانیا، ایتالیا، ایرلند، همان جمهوری چک، هلند میزبان رادیو زمانه، اسکاتلند، آلمان و دانمارک هم بیشتر از زن‌های انگلیسی مورد توجه مردهای انگلیسی‌اند.

از سوی دیگر، در این پژوهش که حدود دوهزاروپانصد زن و مرد بالغ در آن شرکت کرده‌اند، زن‌های انگلیسی هم به مردهای هم‌قومشان یک ضربه محکم زدند و گفتند که دوست دارند همراه زندگی‌شان از ایرلند، اسپانیا، فرانسه، ولس، یونان، سوئد، هلند، دانمارک یا سوییس باشد. اگر این بی‌مهری متقابل میان زن‌ها و مردهای انگلیسی تبدیل به مهر شد، به شما خبر خواهیم داد، از متفرقات ناسیاسی رادیو زمانه.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)