تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

يوتيوب، هند را خشمگين کرد

داريوش رجبيان
dariusrajabian@gmail.com

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.


مهاتما گاندی

یک نماهنگ (ویدئو کلیپ) در تارنمای youtube.com دولت هند را خشمگین کرده، طوری که می‌خواهد علیه این تارنما کارزاری راه بیندازد. این نماهنگ مردی را نشان می‌دهد که مثل مهاتما گاندی پیشوای ملت هند لباس پوشیده است. مهاتما گاندی، همانطور که می‌دانیم، بخاطر نحوه به‌دور از خشونت مبارزه‌اش با مستعمره‌دارهای انگلیسی به تاریخ پیوسته است. اما مهاتما گاندی این کلیپ ویدئویی به زور متوسل می‌شود، یک تفنگ خودکار در دست دارد، با موسیقی می‌چرخد و دور یک میله رقص «تیرک» می‌کند. به گزارش روزنامه‌ی «تایمز آف ایندیا» وزارت اطلاعات و سخن‌پراکنی هند در حال رایزانی با وزارت فناوری اطلاعاتی است تا علیه تارنمای "يوتيوب" اقدامی انجام بدهد. همین روزنامه با استناد به مقامات هند می‌نویسد که احتمالا دسترسی به تارنمای "يوتيوب" را مسدود خواهند کرد، یا از گردانندگان يوتيوب رسما تقاضا خواهد شد که نماهنگ مهاتما گاندی را از تارنماشان بردارند. شرکت گوگل که اخیرا تارنمای يوتيوب را خریده، می‌گوید که این قضیه را بسیار جدی گرفته است و در حال بررسی نماهنگ است، تا بعدش بتواند اقدام مناسبی در اين زمینه انجام بدهد. حالا حالاها بدل مهاتما گاندی در این نماهنگ با تفنگ خودکارش همچنان در حال چرخیدن و رقصیدن است.


زیبا علی و همسرش

در حالیکه مقامات هند از تارنمای "يوتيوب" دلخورند، «زیبا علی» هنرپیشه شناخته‌شده پاکستانی از مقامات هند دل خوشی ندارد. اخیرا مقامات هند از این بانوی سرشناس خواسته‌اند که قلمرو هند را ترک کند. «زیباعلی» برای زیارت اماکن مذهبی به شهر مقدس «اجمر» رفته بود، غافل از اینکه روادید گذرنامه‌اش این سفر را روا نمی‌دیده است. «زیباعلی» می‌گوید که برای بازدید از سه شهر هند، دهلی، رولکی و اجمر درخواست روادید کرده بود و نمی‌دانست که روادیدش شامل اجمر نمی‌شود و فقط اجازه‌ی دیدار از دو شهر را داشته است. روز دوشنبه‌ گذشته شهرداری اجمر هند از این بازیگر ۶۳ ساله خواست که باروبندیل‌اش را ببندد و به کشورش پاکستان برگردد. «زیباعلی» از ابر اخترهای سینمای پاکستان در دهه ۱۹۶۰ میلادی بود. در آن سالها نامهای «زیباعلی» و شوهر مرحومش «محمدعلی» بعنوان «جفت زرین» (زوج طلایی) سینمای پاکستان ورد زبان خاص و عام بود.


محمدعلی کلی

ولی با وجود این شاید شهرت «محمدعلی» پاکستانی هرگز به اندازه آوازه جهانگیر «محمدعلی» آمريکايی نبوده است. همان محمدعلی‌ که سال ۱۹۶۴ به اسلام گروید و از «کاسیوس کلی» تبدیل به «محمدعلی» شد. امروز (17 ژانويه) این جهان‌پهلوان مشت‌زنی ۶۵ساله شد. به این مناسبت شماری از مشت‌زن‌های برجسته‌ جهان به «محمدعلی» ارج‌گذاری کردند. «لنوکس لويس» قهرمان بریتانیایی بوکس که سال ۲۰۰۲ «مايک تايسن» یکی دیگر از غولهای مشت‌زنی را شکست داد، در گفتگویی با برنامه‌ ورزشی «بی.بی.سی» گفت، "محمدعلی مردی‌ست که من همیشه روی صفحه تلویزیون می‌دیدمش و آرزو می‌کردم که به اندازه همان بزرگ بشوم. او به نحوی قهرمان من بود. من و مادرم همیشه مشت‌زنی او را تماشا می‌کردیم و شیفته کارش بودیم، چون حرکاتش همیشه غیرمترقبه بود. و شوربختانه، بطور غیرمترقبه محمدعلی در سالهای اخیر گرفتار بیماری «پارکینسون» شد که می‌گویند، از پیامدهای ضربه‌های فراوانی‌ست که توی صحنه مشت‌زنی روی سرش خورده است. «لیلا» دختر «محمدعلی» هم پا به پيراهه پدرش گذاشته و حالا، علي‌رغم ابتلا به پارکینسون، «محمدعلی» کنار هوادارهای بوکس می‌نشیند و پیکار دخترش را تماشا می‌کند. اگر «لیلا» هم موفق شد به یکی از پله‌های پیموده پدرش برسد، به شما خبر خواهیم داد، از متفرقات ناسیاسی رادیو زمانه.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)