تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

پيرترين فرد ژاپن، ۱۱۴ ساله شد

داريوش رجبيان
dariusrajabian@gmail.com

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.

در اين روزها در یکی از خانه‌های سالمندان ژاپن در منطقه‌ی «کیودو» پیرترین فرد این کشور ۱۱۴ساله شد. بانو «میناگاوا» در سال ۱۸۹۳ میلادی در منطقه‌ی «فوکوچی» در جنوب غرب ژاپن به‌دنیا آمد، همانجا هم ازدواج کرد، زود شوهرش را از دست داد و از راه گلفروشی و تره‌بارفروشی در یک شهرک معدنی ۵ فرزندش را بزرگ کرد. میناگاوا اکنون يک دختر، شش نوه، ۱۲ نبیره و ۲ نتیجه دارد. او بیشتر اوقات در بسترش است، ولی از حال و روحیه خوبی برخوردار است و با پرستارانش احوال‌پرسی می‌کند و با آنها شوخی رد و بدل می‌کند. میناگاوا عاشق شیرینی‌ست و معمولا شیرینی‌هایش را به دیگران هم تعارف می‌کند. روزهایی که حالش بهتر است، سوار ویلچرش به جشن‌های خانه‌ سالمندان می‌پیوندند و با موسیقی بدنش را تکان می‌دهد. در واقع این بانوی ژاپنی شاهد رویدادهای سه‌ سده بوده است: سده‌های ۱۹، ۲۰ و ۲۱ میلادی. ای کاش امکانش بود کنارش می‌نشستیم و یادداشتهایی از خاطرات غنی‌اش را برمی‌داشتیم.


هلگه شنايدر در فیلم «رهبر من: راستترین راستی براستی راست»

تابوی آلمانی شکسته می شود
شکی در این نیست که این بانوی ۱۱۴ ساله از روزهای سلطه‌ هیتلر بر بخش عظیمی از جهان هم خاطراتی دارد. خاطراتی که برای خیلی از آلمانی‌ها، همین حالا هم مایه سرافکندی‌ محسوب می‌شود و جزو یکی از تابوها و حرفهای مگوی آلمانی‌ها، ساختن کمدی درباره آدولف هیتلر بود. قرار است تا چند روز دیگر این تابو هم شکسته شود. انتظار می‌رود بزودی يک فیلم کمدی زیر عنوان «رهبر من: راستترین راستی براستی راست» درباره‌ آدولف هیتلر روی پرده‌های سینمای آلمان برود. رهبر پیشین در این فیلم مرد معتادی‌ست که در حمامش با استفاده از اسباب‌بازیها جنگ‌بازی می‌‌کند و به تن سگش اونیفورم نازیها را می‌پوشاند. "دنی لوی" کارگردان این فیلم می‌گوید، هدفش از ساختن این فیلم کمدی، توضیح این نکته است که چگونه برای هیتلر رهبری آلمانی‌ها ممکن شد. آقای لوی که یک یهودی‌ متولد سوییس است، می‌گوید که می‌خواسته با استفاده از ژانر کمدی این موضوع را مطرح بکند، زیرا صنعت های مبالغه و اغراق برای تفهیم این موضوع کمک می‌کند. نقش هیتلر را در این فیلم "هلگه شنايدر" هنرپيشه آلمانی بازی می‌کند.


جرج مايکل

و باز هم از کنسرت رکورد شکن جرج مايکل در مسکو
اگر متفرقات ما را دیشب هم شنیدید، داستانی را درباره‌ جرج مایکل، ستاره موسیقی پاپ برایتان تعریف کرده بودیم که با اجرای یک ساعت کنسرت در منزل یک میلیاردر روس، سه‌میلیون دلار را به جیبش‌ زده است. حالا جزییات بیشتری از این کنسرت خصوصی به‌دست آمده است. میزبان جرج مایکل «ولادیمیر پوتانین» از ثروتمندان گردن‌کلفت روسیه بوده که می‌خواسته است میهمانانش را با آهنگهای زنده جرج مایکل در شب سال نو سرگرم بکند. مطمئنا میهمانان آقای «پوتانین» بی‌اندازه سرگرم شدند، چون این نخستین مورد هنرنمایی جرج مایکل در منزل یک میلیاردر روس بود. ولی در پی این کنسرت در محل برگزاری بزم در حومه شهر مسکو آتش‌سوزی بپا شده و تجیهزات و لوازم خنیاگری جرج مایکل را بلعیده است. هنوز معلوم نیست حجم خسارت وارده چند است، ولی مطمئنا نمی‌تواند بیشتر از سه میلیون دلاری باشد که جرج مایکل بعنوان حق‌الزحمه‌اش باخودش برد. ولی بازهم اگر رقم دقیق از این خسارت وارده به جرج مایکل و ولاديمير پوتانین اعلام شد، به شما خبر خواهیم داد، از متفرقات ناسیاسی رادیو زمانه.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)