تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

پی آمد فجيع نمايش اعدام صدام

داريوش رجبيان
dariusrajabian@gmail.com

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.

دنیای سیاست همیشه روی دنیای ناسیاسی ما سایه می‌اندازد و حادثه‌ای که همین يک شنبه گذشته در پاکستان اتفاق افتاد نمونه بارز همین حقیقت است. یک پسربچه‌ نه ساله در ناحیه‌ رحیم يار خان پاکستان پس از تماشای اعدام «صدام حسین» رهبر پیشین عراق از طریق تلویزیون تلاش می‌کند آن صحنه را بازسازی بکند و در نتیجه جان می‌دهد. بنابه گزارش پلیس پاکستان مباشر علی به تقلید از حالت «صدام حسین» هنگام اعدامش با کمک خواهر دهساله‌اش طنابی را به سقف می‌بندد و حلقه‌اش را به گردنش می‌اندازد و پس از مدتی از نفس می‌افتد و می‌میرد. پدر این پسربچه می‌گوید که بچه‌هایش پس از تماشای صحنه‌ی اعدام «صدام حسین» به اتاق دیگر رفته بودند و سایر اعضای خانواده در این فکر بودند که بچه‌ها دارند بازی می‌کنند. تا جیغ و فریاد بچه‌ها بلند می‌شود، پدر و مادر به اتاق می‌شتابند، ولی دیگر دیر شده بود. رییس پلیس ناحیه بی‌پروایی پدر و مادر را دلیل وقوع این حادثه می‌داند، ولی شاید دلیل دیگرش پخش مکرر صحنه‌ اعدام «صدام حسین» در ساعات مختلف روز از طریق شبکه‌های تلویزیونی پاکستان بود. هیچ مورد نمایش خشونت را می‌دانید که نتیجه خوبی داشته باشد؟

سيگاری های مجاز پيرتر می شوند
و اما در بریتانیا مشکلی که بیش از پیش مورد توجه واقع می‌شود، تمایل کودکان و نوجوانان به سیگار است. از اینجاست که دولت بریتانیا تصمیم گرفته از اول اکتبر سال جاری میلادی سن مجاز برای خریداری سیگار را دوسال بالاتر ببرد و به هیجده سالگی برساند. همین حالا در بریتانیا افراد بالای شانزده سال اجازه دارند سیگار بخرند، بدینگونه بریتانیا هم در ردیف کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا و زیلند نو قرار می‌گیرد که سن مجازشان برای خریداری سیگار و الکل بالای هیجده سال است. کارولاین فلینت ‌وزیر بهداشت بریتانیا می‌گوید، هدف از این اقدام کاهش تعداد دهگان‌ساله‌ها یا نوجوانهای سیگاری‌ست، ولی آیا میوه ممنوعه شیرین‌تر نیست! آمار رسمی بریتانیا نشان می‌دهد که ۹درصد بچه‌های ۱۱ تا ۱۵ساله‌ی آن کشور سیگاری‌اند. سالانه حدود ۱۰۶ هزارنفر در بریتانیا از بیماری‌های ناشی از دخانیات می‌میرند. و یک خبر بد دیگر برای سیگاری‌های بریتانیا این است که از اول ژوئیه سال ۲۰۰۷ اجازه کشیدن سیگار در اماکن عمومی سربسته را نخواهند داشت.

امکان همکاری با جکی چان را شما هم داريد، اگر...
و یک نگاه به جهان سینما. جکی چان ستاره معروف فیلم‌های رزمی شرکت فیلمسازی جدیدی را در چین پایه‌ریزی کرده و می‌خواهد ۱۰ فیلم تازه بسازد. این هنرپیشه ۵۲ ساله در تارنمای شخصی‌اش گفته که دنبال استعدادها و ایده‌های تازه می‌گردد. جکی چان همین حالا مشغول فیلمبرداری سومین بخش از فیلمهای "ساعت پر تردد" است و می‌گوید که همزمان با کارگردانهای تازه دیدار می‌کند، فیلمنامه‌های تازه را می‌خواند و به ایده‌های تازه برای فیلم گوش می‌دهد. اگر شما هم استعداد و ایده‌ آنچنانی را در خودتان می‌بینید، بد نیست با آقای چان تماس بگیرید و اگر این کار را کردید، ما هم حتما خبر خواهیم داد، از متفرقات ناسیاسی رادیو زمانه.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)