تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

راههاي مدرن تقلب در امتحان و مقابله مدرن با آن

داريوش رجبيان

شنیدن فایل صوتی برنامه

پژوهشی که در مدارس بريتانيا انجام شده، نشان می دهد که تعداد هر چه بيشتر دانش آموز ها در اين کشور با استفاده از تلفن همراه و لوازم فنی جديد در امتحان ها تقلب می کنند. سال گذشته مچ 27 درصد دانش آموز ها را در حال رو نوشت کردن جواب های امتحان گرفتند که يک سومشان از تلفن همراه استفاده می کردند. برای مقابله با اين اوضاع از دانش آموز ها تقاضا شده که در اتاق های ويژه ای با حاشيه های فلزی امتحان بدهند، تا دستگاه تلفنشان قادر به گيرايی موج نباشد. ولی با وجود اين يک عده از دانش آموز های زرنگ و بلا راه تازه تقلب را اختيار کردند که حاشيه های فلزی ديوار ها را هم به يک چيز بیخودی و مسخره تبديل می کند: پاسخ های اسکان شده امتحان روی دستگاه پخش "ام پی 3". ولی حالا يک آژانس آموزشی بريتانيا پيشنهاد کرده که دانشجو ها قبل از ورود به اتاق امتحان خودشان اسکان شوند و هر نوع دستگاه مشکوکی از آنها مصادره شود. ولی آيا اين پايان داستان خواهد بود؟ بعيد می دانم.

اخيرا پزشک ها خيالمان را راحت کردند که صرف نظر از نحوه استفاده از تلفن همراه، خطر ابتلا به سرطان از طريق اين دستگاه مشکوک صفر است. آنتن تلفن همراه موج های الکترومغتاطيسی پخش می کند که می تواند به مغز انسان هم رخنه کند. ولی يک گروه از دانشمندان دانمارکی می گويند که بين اين موج ها و غده های سرطانی، چه در سر و چه در گردن، ارتباطی پيدا نکردند. اين ادعا پس از تحقيق حالات 420 هزار کاربر تلفن همراه در مجله "انستيتوی ملی سرطان شناسی" منتشر شد. اين آدم ها عمدتا از سال 1982 تا کنون از تلفن همراه استفاده می کردند. يعنی تقريبا از بدو ظهور آوابر های همراه تا جالا! بيش از 56 هزار تنشان هم طی دست کم ده سال اخير از اين نعمت برخوردار بودند. ولی پژوهشگران موسسه سرطان شناسی دانمارک موفق نشدند ثابت کنند که موج تلفن همراه غده سرطان کسی را پروريده باشد. پس اگر بيم از سرطان بود که شما را از تلفن همراه دور نگه می داشت، می توانيد تجديد نظر کنيد.

ولی در مورد ارتباط آی پاد با سرطان هنوز هيچ پزشکی اظهار نظر نکرده که فردا بيايد و تکذيیش کند. از اين رو شرکت "توشيبا" می خواهد با خيال آسوده پر ظرفيت ترين سخت افزار نازک چهار و نيم ساتنی اش را توليد کند. اين سخت افزار که به سادگی در يک آی پاد "اپل" می گنجد 100 گگا بايت حافظه دارد و توانايی چرخشش 4200 دور در دقيقه است. به مراتب تند تر از صندلی من در استوديو...

از ستاره ها اگر می خواهيد چيزی بشنويد، يکی اش اين است که "سيلوستر استالونه"، قهرمان فيلم های "راکی" همه لوازم راکی را به موزه ملی تاريخ آمريکا در واشينگتن تقديم کرده است. اين لوازم از جمله شامل دست کش های مشتزنی راکی می شود. استالونه که وارد موزه شد و به اطرافش نگاهی انداخت، چشمانش را گرد کرد و گفت: "من می دانستم که دارم پير می شوم، ولی فکر نمی کردم که به اين زودی کنار دايناسور ها قرارم بدهند." استالونه همين حالا هم دارد فيلم راکی را تبليغ می کند، ولی اين بار فيلم راکی شش را.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)