تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

چه گونه می توان مغز را به روز کرد؟

داريوش رجبيان
dariusrajabian@gmail.com

شنیدن فایل صدا
هر چه بيشتر کارکرد های من وابسته به رايانه می شود، بيش از پيش معتقد می شوم که مغز بشر چيزی شبيه رايانه است. چرا که بيشتر کار هايی را که قبلا مخم انجام مي داد، حالا يک دستگاه رايانه بدون هيچ درد سر و سردردی در يک آن تمام می کند. تازه ترين مجموعه پژوهش هايی هم که در اين باره منتشر شده است، همين ديدگاه را تاييد می کند. در اين تحقيقات از جمله می خوانيم که مغز بشری به يک ابر رايانه (سوپرکامپيوتر) می ماند که مرکز های فرمان و کنترلش زندگی ات را می چرخاند و در هر چيزی که انجام می دهی، بطور کامل و مطلق دخيل است. در اين مجموعه پژوهش ها که نتيجه زحمات پژوهشگران مختلف است (از آمريکا و اروپا گرفته تا آسيا) بيست و دو راه روزآمد (آپديت) کردن مغزتان توصيف شده است، تا بتوان از آن استفاده بهينه کرد. ورزش بدنی، ورزش فکری، کنجکاوی و گاه شايد هم فضولی، خنده، به ويژه خنده یسيار و سخت، چربی ماهی، دور ريختن چربی زايد بدن، ورق زدن آلبوم عکس های قديمی، حل معما ها و جدول ها از جمله راههايی است که مغز های ما را سر حال و شاداب نگه می دارد.

يک نکته جالب تحقيقات مربوط به مشروبات است که دقيقا اندرز پور سينا را تکرار می کند: ...در اندک آن منفعت بسيار است. البته نه به زبان شعر، بلکه به زبان علمی. تحقيقی روی حالات و اوضاع 3500 مرد ژاپنی آشکار کرده است که افرادی که در طول زندگی شان بطور معتدل مشروب مصرف کرده اند، فعاليت مغزشان بهتر از افرادی است که مشروب به لب نبرده اند. اما اگر مصرف مشروب از حد اعتدال فراتر رفت و صبح هر روز به ياد نداشته باشيد که "آيا شب گذشته با پاهای خودم خونه اومدم، يا با پا های تقی"، بدا به حال مغزتان. طبق اين پژوهش ها، افراط در می خوارگی باعث مرگ سريع ياخته های مغز می شود. پس باز هم نظريه "ميانگين زرين" يا اعتدال است که دست بالا می گيرد.

ضمنا، دانشمندان دانشگاه "پنسيلوانيا" و به دنبال آنها همتايانشان در دانشگاه "استانفورد" تاکيد کرده اند که روابط جنسی برای فعاليت خوب مغز ناگزير است. دست کم يک مورد عمل جنسی در هفته باعث جوانتر ماندن ياخته های مغز سر، جوانی ظاهر و تقويت حافظه می شود. به گفته آنها، "روابط جنسی مناسب کليد فوران جوانی مغز است."


جالا که وارد مقوله جنسی شديم، اين را هم بگويم که پژوهشگران موسسه آلمانی رايزنی در مورد کاندوم يا "غلافک" قصد دارند افشانه (اسپری) ای توليد کنند که با پاشيدن محتوی اش بر قالب های ويژه کاندوم بلافاصله شکل می گيرد و بعد از پنج ثانيه قابل استفاده باشد. هدف از توليد اين افشانه ايجاد کاندوم های محکم تر و کارساز تر به اندازه های مورد نياز مصرف کننده ها عنوان شده است. يعنی اين افشانه به شما اين امکان را می دهد که در خانه کاندوم خودتان را خودتان توليد کنيد. تصورش می تواند سخت باشد، ولی چسزی است که احتمالا بزودی وارد بازار خواهد شد و آن وقت شما مختاريد که اين افشانه چزو لوازم روزگارتان باشد يا نباشد.

حالا که از مقوله سکس و کاندوم راحت شديم، اجازه بدهيد سری بزنيم به دنيای کارتون. نشرياه "هالی وود رپورتر" خبر می دهد که بزودی چهره جرج بوش را می توان نه تنها در برنامه های خبری، بلکه در يک کارتون هم ديد. اين کارتون که عنوانش "بوش کوچولو: ساکن آمريکا" است در شبکه تلويزيونی "کمدی سنترال" آمريکا به نمايش در خواهد آمد. در اين کارتون جرج بوش و اطرافيانش به شکل کودک تصوير شده اند. طی سال آينده شش بخش از اين کارتون نمايش داده خواهد شد. در يکی از اين صحنه ها "بوش کوچولو" از خدمه يک کافتريا می خواهد که برايش يک "هات داگ" بدهند. فروشنده بخت برگشته جای "هات داگ" به بوش کوچولو فلافل می دهد و مورد شکنجه او واقع می شود. اين کارتون در ابتدا به شکل يک کليپ پنج دقيقه ای ميان مشتری های يک شرکت تلفن همراه توزيع می شد. همين حالا هم اپيزود اصلی کارتون را می شود در سامانه اينترنتی "يو تيوب" پيدا کرد و ديد که تا حالا بيش از 230 هزار بازديد کننده داشته است. بدين گونه آقای بوش در صنعت کارتون آمريکا هم ماندگار می شود.


و اما پنگوئن های کازتونی از انيميشن "پاهای خوشبخت" برای سومين هفته پی هم دارند حال جيمز باند را با فيلم "کازينو رويال" اش می گيرند و خيال ندارند از صدر جدول پر فروش ترين فيلم های آمريکا برای يک پله هم که شده، پايين بيايند. درآمد پنگوئن ها از گيشه های سينمای آمريکا 17 ميليون دلار بوده است، نزديک به دو ميليون بيشتر از درآمد آمريکايی جيمز باند. البته، در جدول های پرفروش ترين فيلم های ديگر کشور های جهان "کازينو رويال" است که در صدر نشسته.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)