تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

شيرين عبادی: بازسازی بم آهنگ کندی دارد

داريوش رجبيان
dariusrajabian@gmail.com

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.


شيرين عبادی

- خانم عبادی، من پيش از همه از خود شما می خواستم بشنوم که نقش شما د ر بازسازی بم چه بوده و از طريق شما چه کمک هايی و چه مقدار در طرح های بازسازی بم واريز شده است.

- من از طرف سازمان های غيردولتی زنان به عنوان امين انتخاب شدم که بر حساب 8080 بانک صادرات نظارت بکنم تا ببينم چه قدر پول آمده است و اين پول را در اختيار نمايندگان سازمان های غيردولتی زنان قرار بدهم که صرف ساختن برنامه ای برای زنان بم بکنند. مجموعه پولی که به اين حساب واريز شد، 300 ميليون تومان بود که اين را در اختيار نمايندگان قرار دادم. در زمينی که شهرداری بم در اختيار اين سازمانها قرار داده بود، ساختن فرهنگسرايی برای زنان که در آن قرار است به زنها کار ياد بدهند و همچنين محلی برای نگهداری بچهاشان پيشبينی شده است. الآن مشغول ساخت هستند. طوری که برنامه زمانبندی شان را اعلام کردند، ساختمان آنها حدود يک سال ديگ به اتمام خواهد رسيد. من از طريق حسابداری که انتخاب کردم، بر شيوه خرج کردن اين پول ها نظارت می کنم تا اينکه اين پول ها تماما صرف فرهنگسرای بانو در شهر بم شود.

- آيا از اين نظارت شما گزارشی منتشر خواهد شد که نحوه هزينه اين پول ها را به مردم نشان بدهد و توضيح بدهد؟

- بله، يک گزارش کامل منتشر خواهد شد، ضمن اينکه سازمانهای غيردولتی در اين زمينه يک سايت هم دارند: http://bam.zanan.co.ir اطلاعات دقيقتر را می توانيد از خانم خديجه مقدم که مسئول اجرای اين برنامه هستند، بگيريد.

- با توجه به شخصيت جهانی ای که شما داريد، آيا موفق شديد از جامعه بين المللی هم برای پروژه های بازسازی بم کمک های بيشتری جلب بکنيد؟

- اساسا قرار نوبد که از مراجع بين المللی پولی بگيريم. آنچه که در اين حساب ها جمع شده است، کمک ايرانيان داخل و خارج از ايران برای بازسازی بم بود.

- به نظر شما، با گذشت سه سال از فاجعه اوضاع فعلی در بم چطور است؟ آيا طوری هست که انتظار می رفت يا نه؟

- متاسفانه آن چيزی که انتظار می رفت، مطلقا نيست. در بازسازی بم بی برنامگی عجيبی مشاهده می شود که قسمت عمده آن برمی گردد به مسايل مملکتی و سياسی، از جمله اينکه نقشه جامعه شهر بم را خيلی دير تهيه کردند و پروژه ها - چه آنهايی که توسط دولت دارد اجرا می شود و چه آنهايی که به وسيله بخش خصوصی پياده می شود - مثل طرح فرهنگسرای بانو، تماما از برنامه زمانبندی عقب هستند.

- ولی آيا بهتر نيست که همه اين پروژه ها، اعم از طرح های شما و برنامه های بازسازی محمدرضا شجريان و فريبرز زئيس دانا، با هم منسجم شوند تا شايد به اتفاق هم نتيجه بهتری به بار بيارند؟

- اين پروژه ها هر کدام خصلت خودش را دارد. مثلا، کانون نويسندگان دانشگاه هنر را دارد می سازد، انجمن حمايت از حقوق کودکان مکانی را برای تفريح و کارورزی کودکان و نوجوان دارد، آقای شجريان طرح مدرسه سازی و سالن کنسرت دارند. طرح های مختلفی هست که هر کدام در کنار هم دارد پيش می رود. در مواقع لزوم، اگر ضرورتی پيش آيد، به هم کمک می کنيم، وليکن اينها هر کدام به تنهايی پروژه های مستقل است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)