تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

دهشی حاتمانه برای ويکيپديا

داريوش رجبيان
dariusrajabian@gmail.com

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.

در روزهای پايانی سال ميلادی دوستاران تارنمای ويکيپديا به اين دانشنامه اينترنتی مبالغی را نذر می کنند تا بادا که توانايی های اين دانشنامه چندزبانه دوچندان شود. اين مبالغ عمدتا بين ۱۰ تا ۴۰ دلار است، عده ای هم يکی دو دولار بيشتر نمی دهند. ولی ديشب (چهارشنبه شب) دست‌اندرکاران ويکيپديا مبلغی را دريافت کردند که شايد هرگز خوابش را هم نديده بودند؛ ۲۸۶ هزار دلار از يک نفر خير که حتی نامش را ننوشته است. حتما حاتم طايی به دنيای ما برگشته و ما خبر نداريم. شما هم اگر از اين عادت ها داريد، می توانيد به تارنمای Fundraising.wikimedia.org سر بزنيد و چيزی نه، فقط ۳۰۰ هزار دلار يا در همين حدود اهدا کنيد تا رکورد فعلی را بشکنيد.

سنجش ميزان وابستگی به اينترنت
متاسفانه، در بخشی از آسيا همين حالا خيلی ها نمی توانند اين کار را انجام دهند، چون دسترسی شان به اينترنت قطع شده است. از هنگ کنگ خبر می رسد که بر اثر زمين لرزه ديشب خدمات اينترنت و مخابرات در بخش اعظم آسيا مختل شده است. زمين لرزه به کابل های زيردريايی آسيب رسانده است که در نتيجه يکی از فنی ترين مناطق جهان بدون ارتباط اينترنتی و تلفن مانده است. اين مصيبت فنی شامل حال ميليون ها نفر، از چين گرفته تا ژاپن و استراليا می شود. در بازار های بورس اين کشور ها هرج و مرجی به چشم نمی خورد، ولی اعلام اين خبر که عده زيادی از شرکت های فراهم کننده اينترنت برای چندين هفته قادر به عرضه خدمات نخواهند بود، در اين جوامع به حد کافی هرج و مرج بپا کرده است. ولی شمار زيادی از شرکت ها در کره جنوبی با تغيير سيستم توانستند دوباره عرضه خدماتشان را از سر بگيرند.

۲۰ ماه زندان بخاطر عشق به موسيقی
ولی در ژاپن يک زن ۵۹ ساله بخاطر ايجاد زمين لرزه صوتی به ۲۰ ماه زندان محکوم شده است. اتهامی که عليه "ميوکو کاواهارا" اعلام شد، پخش مداوم موسيقی راک در بيش از دو سال گذشته باعث آسيب ديدن سلامت يکی از همسايه هایش شده است. دادگاه عالی "اساکا" ضمن لغو حکم اوليه که "ميوکو کاواهارا" را به يک سال زندان محکوم کرده بود، اين زن مسن عاشق موسیقی راک را برای ۲۰ ماه (يک سال و هشت ماه) روانه زندان کرد. همسايه کاواهارا ادعا کرده است که او تقريبا بطور ۲۴ ساعته موسيقی راک را با صدای بلند پخش می کند و اين باعث بی خوابی و سردرد مزمنش شده است. کاواهارا روز ۱۱ آوريل سال ۲۰۰۵ بازداشت شد. اين دوران در گذشته هم با هم اختلافاتی داشتند که پليس نخواست توضيحشان بدهد. اگر توضيح دادند و جالب بود، به شما خبر خواهيم داد، از متفرقات ناسياسی راديو زمانه.

لینک مطالب مرتبط

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)