تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

زيباترين کريسمس تاريخ

داريوش رجبيان
dariusrajabian@gmail.com

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.


بد نيست در روز کريسمس از يک مورد منحصر بفرد و تکان دهنده سازش صحبت بکنيم که روز کريسمس سال 1914 در زمان جنگ جهانی نخست اتفاق افتاد. در حالی که سياستمداران و افسران آلمانی، بريتانيايی و فرانسوی عليه همديگر دندان تيز کرده بودند، سربازان اين سه کشور با سرپيچی از دستور های نظامی و سياسی به همديگر پيام های برادری می فرستادند. نيرو های آلمانی از پشت خاکريزها درخت کريسمس را علم کردند، با نوشته هايی چون "کريسمس خجسته. شما شليک نکنيد، ما هم شليک نخواهيم کرد."

در نتيجه هزاران سرباز از ملل مختلف به استقبال هم رفتند و همديگر را به آغوش گرفتند و ترانه های کريسمسی خواندند، غذا شان را با هم قسمت کردند و حتی فوتبال بازی کردند. سربازانی که لحظاتی پيش از آن قصد جان همديگر را داشتند، به مانند توده عظيمی از دوستان و نزديکان در هم آميخته بودند. آنها موافقت کرده بودند که اگر فرماندهانشان آنها را به گشودن آتش وادارند، به همديگر هشدار خواهند داد و به هوا شليک خواهند کرد.

اين رويداد خودجوش انسانی لرزه بر پيکر فرماندهان هر سه ارتش نشاند. سر باز زدن سربازان از ادامه جنگ برای آنها مصيبت بار بود و ژنرال های هر سه طرف خودداری از ادامه جنگ را خيانت به ميهن و مستحق اعدام اعلام کردند و ماه مارس سال 1915 جنبش اخوت نيرو های درگير به سر رسيد و ماشين مرگ دوباره به قتل و قمع پرداخت که تا سال 1918 منجر به مرگ 15 ميليون نفر شد. ای کاش با فرا رسيدن هر جشن کريسمسی احساسات انسانی بر ولع و خشونت حيوانی چيره می شد و آتش يک جنگ ديگر فروکش می کرد.


بونو - آوازخوان گروه یو تو

کادوی کريسمس برای بونو
کريسمس امسال برای بونو آوازخوان گروه ايرلندی "يو تو" کادوی بدور از انتظاری به همراه دارد. اليزابت دوم، شهبانوی بريتانيا اين ستاره موسيقی مدرن را که نام اصلی اش "پل هيوسون" است، با لقب افتخاری شواليه مفتخر می کند. اين لقب بخاطر "خدمات بونو برای صنعت موسيقی و بخاطر فعاليت های بشردوستانه اش" به او تقديم شد. تونی بلر، نخست وزير بريتانيا در يک پيام به بونو نوشته است: "شما بطور خستگی ناپذير با استفاده از آواز خود حرف مردم آفريقا را پراکنده ايد." مراسم رسمی اعطای اين لقب به بونو در اوايل سال ميلادی آينده در شهر دوبلين صورت خواهد گرفت.


جيمز براون

و يک باخت
و اما کريسمس امسال يکی از موجودات نازنين را از ميان ما برد. "جيمز براون"، از پيشکسوتان موسيقی سول که از پايه گذاران انواع رپ، فانک و ديسکو هم به شمار می آيد، صبح روز کريسمس در سن 73 سالگی درگذشت. وی يک روز قبل از آن با بيماری ذات الريه در بيمارستان بستری شده بود. هنگام مرگ جيمز براون "چارلز بابيت" دوست ديرينه وی بر سر بالينش نشسته بود. راديو زمانه تلاش می کند در باره زندگی و کارنامه جيمز براون برنامه ويژه ای تهيه کند.


یکی از پنج لوگوی متوالی گوگل برای کریستمس

آرزو های کريسمسی گوگل
جستجوگر اينترنتی گوگل در روز های پايانی سال ميلادی جاری برنامه های سال آينده اش را رو کرده است که راه اندازی تلويزيون گوگل، ارائه نخستين ثمره های همکاری ميان گوگل و ناسا در شکل عرضه اطلاعات وسيع کيهانی توسط گوگل و گسترش دامنه بازار اينترنتی "گوگل چک آوت" فراتر از مرزهای آمريکا از جمله اين برنامه هاست. البته، همه اين برنامه ها دارای درصد بخصوص ميزان احتمال وقوع است و هيچ يک صد درصد و قاطع نيست. اگر اين تازه ها واقعا هم وارد زندگی ما و شما شد، به شما خبر خواهيم داد، از متفرقات ناسياسی راديو زمانه.

مطالب مرتبط

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)