تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اشتباه گياهی

داريوش رجبيان
dariusrajabian@gmail.com

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.

در هلند، کشور ميزبان راديو زمانه، دانشمندان و آگاهان امور زيست محيطی بی اندازه نگرانند که چرا بيش از 240 نوع از گياهان وحشی و بالغ بر 200 نوع گياه زراعی در ماه دسامبر يکباره شروع کردند به جوانه زدن و غنچه گشودن. اتفاقی که قرار بود ماه مارس بيفتد. "آرنولد فان فليت" از دانشگاه واخنينگن هلند می گويد که دليل اين لطف پيش از موعد گياهان دمای بی اندازه بالای هوا در فصل پاييز بوده است. ميانگين دمای هوا در پاييز هلند 13،6 درجه سانتی گراد بود که 3،4 درجه بيشتر از حد متوسط دمای هوای پاييزی در هلند است. پاييز سال 2005 1،6 درجه سردتر از پاييز امسال بود. در حالی که پاييز سال گذشته گرمترين پاييز هلند از سال 1706 به بعد محسوب ميشد. يعنی امسال در هلند ما شاهد گرمترين پاييز تاريخ مکتوب اين کشور بوديم. به احتمال قريب به يقين در ديگر کشور های اروپايی هم امسال شماری از گياهان پاييزرا با بهار اشتباه گرفتند. تا زمانی که نخستين برف هلند نيايد، اين گياهان حالی شان نخواهد شد که خيلی زود تشريف آورده اند.


ولی در منطقه سينسناتی آمريکا ظاهرا هوا بی اندازه سرد بوده است که يک مرد را واداشته يواشکی به عرشه يک هواپيمای بوئينگ 737 پناه ببرد و با خونسردی تمام روی يک صندلی آن بنشيند. اما نظافتچی هواپيما در فرودگاه بين المللی "رالی دورام" ساعت سه و نيم بامداد چرت اين آقا را شکست و پليس را صدا کرد. "وستر" سی و دو ساله به ورود غيرمجاز به هواپيما و حمل غيرمجاز مواد مخدر متهم شد. شرکت هواپيمايی "دلتا" هم هزينه ای را متقبل شد و پروازش را بکلی لغو کرد. شايد مسئولان آن حسابی دست و پا خورده بودند که يک فرد غيرمسلح به چه راحتی می تواند وارد هواپيماشان شود.


يک گروه از شرکت های ضبط صوت آمريکا سرانجام متوجه شدند که فرآورده هاشان در روسيه بطور رايگان توزيع می شود. تا متوجه اين موضوع شدند، "ائتلافی" شکل دادند و بطور دسته جمعی عليه يک تارنمای روسی به نام "آلو اف ام پی سه" اقامه دعوا کردند. اين اقدام قضايی را شرکت های آريستا، وارنر، کاپيتول و يو ام سی در شهر نيو يورک انجام دادند. اگر نتيجه اين دعوای قضايی منتشر شد، به شما خبر خواهيم داد، از متفرقات ناسياسی راديو زمانه.

مطلب مرتبط: چشم ايرانی پنج هزار ساله

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)