تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

چشم ايرانی پنج هزار ساله

داريوش رجبيان
dariusrajabian@gmail.com

شنیدن فایل صوتی

در دوره ای که در مصر باستان هرم می ساختند و در انگلستان ستونهای سنگين "استون هنج" شکل می گرفت، يک زن جوان ايرانی در سرزمينی که امروزه ايران ماست، يک چشمش را از دست داد و بجای آن يک چشم مصنوعی نصب کرد. اين چشم مصنوعی 4800 ساله اخيرا توسط باستان شناسان در شهر سوخته، واقع در جنوب شرق ايران کشف شد. گزارش کشف آن را محفل مطالعات ايران باستان مستقر در لندن منتشر کرده است. اين يافته ثابت می کند که حتی چهار هزار و هشتصد سال پيش هم افراد خوش شانسی بودند که می توانستند معايبشان را با اعضای مصنوعی پنهان کنند. "منصور سيد سجادی"، باستان شناس ايرانی به شبکه "ديسکووری" گفت که اين چشم مصنوعی در نگاه اول يک تکه قير است که با چربی حيوان آميخته شده است. آقای سجادی مدير طرح حفاری در شهر سوخته است. قرار است اين چشم مصنوعی زير ذره بين های دقيق برود و ترکيبش مشخص شود.


حالا بر می گرديم به 4800 سال بعد از آن که هی شود همين روز های ما. يک مهماندار هواپيما عليه شرکت هواپيمايی "بی ام آی" اقامه دعوا کرده است. اين شرکت بريتانيايی اجازه نداده است که مهماندارش با کتاب مقدس مسيحی به عربستان سعودی پرواز کند. مهماندار، شرکت را به تبعيض نژادی متهم می کند و می گويد که کتاب مقدس را هميشه با خود حمل کرده است و نمی داند که چرا با آن نمی توان به عربستان پرواز کرد. ولی شرکت بی ام آی می گويد که طبق قوانين عربستان، کسی اجازه ندارد با يک کتاب مذهبی غير از قرآن وارد آن کشور شود. سخنگوی شرکت گفت که مجبور اند به توصيه وزارت خارجه بريتانيا عمل کنند و مانع از ورود چيزهای غيراسلامی به عربستان شوند. به گفته همين سخنگو، شرکت بی ام آی از همه کارمندان و مسافرانش می خواهد که اين قاعده سفر به عربستان را مراعات کنند. ولی مهماندار بی ام آی خريدار اين ادعا نيست و می خواهد از شرکت حقش را بستاند.






آنانی که شبکه تلويزيونی سی ان ان را تماشا می کنند، "لاری کينگ"، مجری باسابقه اين شبکه را می شناسند، همانی که معمولا لب های برگشته دارد و پيوسته به آرنج هايش تکيه می کند. يک مجری سرشناس که سنش دارد به بازنشستگی نزديک می شود. حالا يکی از مديران سی ان ان می گويد که بعد از بازنشستگی لاری کينگ قرار نيست کس ديگری جايگزين او شود. وی گفت، آرزومند است لاری کينگ حد اقل ده سال ديگر در سی ان ان بماند، که در واقع آرزويی بيش نيست. "جيم والتن"، رئيس بخش جهانی سی ان ان گفت که به احتمال قريب به يقين، با رفتن لاری کينگ برنامه لاری کينگ هم برای هميشه خواهد رفت. پس معلوم می شود که بعضی ها برای يک شرکت می توانند بی بديل باشند.


امينم، آواز خوان سرشناس رپ آمريکاريا، برای دومين بار از معشوق دوران کودکی و نوجوانی اش جدا شده است. و اين جدايی کمتر از يک سال بعد از ازدواج دوباره شان اتفاق افتاد. اين ابرستاره رپ و "کيم ماترز" در مورد نگهداری مشترک از "هيلی"، دختر دهساله شان به توافق رسيده اند. اين زوج که هی در حال پيوند و گسست هستند، به قاضی دادگاه ميشيگان گفتند که اين بار جدايی شان نهايی است. امينم و کيم ماه ژانويه گذشته دوباره ازدواج کرده بودند. ولی حدود سه ماه بعد از آن امينم درخواست طلاق داد و گفت که فکر می کند روابط زناشويی شان به بن بست رسيده است. ولی اگر اين زوج دوباره پشيمان شدند و باز هم به هم آمدند، به شما خبر خواهيم داد، از متفرقات ناسياسی راديو زمانه.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)