تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

متفرقات ناسياسی: ناصری به زندان می‌رود٬ کيدمن از پروانه می‌ترسد

گردآورنده: داريوش رجبيان
dariusrajabian@gmail.com

برنامه متفرقات ناسیاسی را بشنوید یا بخوانید:

سامی ناصری، ستاره سينمای فرانسه، به خاطر آزار و اذیت و توهين نژادی به ماموران پليس به شش ماه زندان و پرداخت ۸ هزار يورو جريمه محکوم شده است. ناصری قبلا خودش را مقصر دانسته و به خاطر رفتارش با پليس پوزش خواسته بود، ولی هنگام اعلام حکم در دادگاه حضور نداشت. ماه مارس گذشته چند مامور پليس در حوالی پاريس جلو اين هنرپيشه ۴۴ ساله را گرفته بودند، چرا که با اينکه مشروب و دارو را قاطی کرده بود، رانندگی هم می‌کرد. خود سامی ناصری هم اين اتهام را قبول دارد. شايد هم به دلیل تاثیر مصرف همان مواد بود که ناصری به پليس يورش لفظی برد و به يک مامور سياه پوست اهانت نژادی را روا ديد. در حالی که خود سامی ناصری هم از لحاظ نژادی فرانسوی سره نيست. پدرش الجزايری و مادرش فرانسوی است. سامی ناصری را فرانسوی‌ها بيشتر از همه به خاطر بازی‌اش در رشته فيلم‌های "تاکسی" خوب می‌شناسند. در اوايل سال جاری ميلادی سامی ناصری يکی از دو برنده جايزه بهترين بازيگر مرد جشنواره کن بود. ولی در گذشته هم سامی ناصری به خاطر توهين به افراد، شتاب در رانندگی، حمل مواد مخدر و رانندگی در حال مستی تنبيه شده بود. خيلی بد است که آدم به بعضی چيزها عادت بکند.



و اما يک دانش آموز ۱۳ساله در شهر "پلين فيلد" آمريکا برای چيز ديگری تنبيه شده است. "رايان مورگان" در دستشويی مدرسه يک تپانچه پيدا می‌کند و به مقامات مدرسه تحويل می‌دهد. مديريت از ديدن کودکی که با تپانچه به انها نزديک می‌شد، وحشت می‌کند و بی‌درنگ دستور اخراجش را می‌دهد. پدر و مادر و خود "رايان" از اين بابت خشمگين‌اند و می خواهند تصميم مديريت را تغيير دهند. "رايان" می‌گويد، او نمی‌خواست تپانچه به دست کسی ديگر بيفتد و دردسری بسازد. حالا "رايان" مجبور است حقيقت اين گفته‌هايش را به خيلی‌ها ثابت کند، تا از سوی مقامات به مدرسه ويژه کودکان بدرفتار منتقل نشود.

در شبکه جهانی اينترنت سامانه‌ای گشايش يافته است که بلافاصله آدرس اينترنتی شما را با محل استقرارتان روی يک نقشه اينترنتی نشان می‌دهد. کافی است وارد تارنمای "مپ انت دات کام" شويد و دگمه جست‌وجو را بزنيد. بلافاصله يک نقشه چهارگوش ظاهر خواهد شد و محل بود و باش شما را با نشانی اينترنتی يا "آی‌پی آدرس" شما سبز خواهد کرد.

مجله "مگزين" بی بی سی فهرستی را از ۱۰۰ مورد منتشر کرده که همين موقع سال گذشته کسی از آنها خبر نداشت. مثلا، همين موقع سال گذشته نمی‌دانستيم که "محمد" يکی از ۲۰ نام محبوب برای پسرهای نوزاد در انگلستان شده است. و اينکه نخستين زنگ يک تلفن همراه در تاريخ بريتانيا ۲۰ سال پيش صدا داد، زمانی که کسی با نام "ارنی وايس" به دفتر اصلی شرکت "وودافن" در لندن زنگ زده بود. تازه برای ما روشن شده که يک نوع بوزينه دم کوتاه موسوم به "بابون" زبان انگليسی را از فرانسه تفکيک می‌دهد. چرا که کارمندان باغ وحش کنت بريتانيا مجبورند فرانسوی ياد بگيرند، تا با "بابون" هايی که از باغ وحش پاريس به آنجا منتقل شده‌اند، ايجاد ارتباط کنند. يک مورد جالب ديگرکه نمی‌دانستيم، اين است که نطفه هر يک تن از ميان ۱۰ فرد اروپايی روی تختخواب‌های شرکت سوئدی "ايکه‌آ" بسته شده است. يا اينکه شيرهای ماده دوست دارند رنگ موی دوست پسرانشان، يعنی شيرهای نر، خرمايی تيره باشد. و هم اينکه در آمريکا می‌توان به سگ‌ها هم برگه احضاريه دادگاه فرستاد. در جهان رايانه‌ای اين مورد هم جالب است که واژه "رستوران" بيش از هر واژه‌ای ديگر در جستجوگرهای اينترنتی دور جهان به‌طور اشتباه تایپ شده است. مدير ها هم بد نيست بدانند که يک کارمند معمولی ۱۴ روز کاری‌اش را در سال صرف فرستادن نامه‌های الکترونيک شخصی، زنگ‌های شخصی و جستجوهای اينترنتی می‌کند. اين ۱۴ روز در سال جدا از مدت زمان رسمی تنفس کارمندان است. ولی فکر نمی‌کنم، اين ارزيابی در مورد راديو زمانه صدق داشته باشد.




همچنين نمی‌دانستيم که نيکول کيدمن، ستاره هالی‌وود از پروانه وحشت دارد و می‌گويد: «من می‌توانم خودم را از هواپيما پرت کنم، زير انبوهی از سوسک مدفون شوم و هر کار ديگر کنم، ولی نمی‌توانم حس لمس بدنه پروانه‌ها را تحمل بکنم.» ولی مطمئنم، اگر آقای "اسپيلبرگ" از نيکول بخواهد که در يکی از فيلم‌هايش يک پروانه را روی دستش بگيرد و نوازشش کند، اين ترس نيکول هم خواهد ريخت. اگر اين اتفاق افتاد، به شما خبر خواهيم داد، از متفرقات ناسياسی راديو زمانه.

برنامه قبلی متفرقات ناسیاسی: تب وبلاگ‌نویسی هم فرو می‌نشیند

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)