رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ آبان ۱۳۸۷

پنج فیلمی که اوباما باید ببیند

مجتبا پورمحسن
mojtaba@radiozamaneh.com

کمتر از ۲۴ ساعت پس از پیروزی تاریخی باراک اوباما، سناتور سیاه‌پوست و دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رسانه‌های مختلف جهان، با انتشار مطالب متنوعی این اتفاق مهم را پوشش دادند.

نشریه گاردین انگلیس هم امروز در اقدامی ابتکاری، زمینه‌ی صفحه اولِ وب‌سایتش را که همیشه‌ سفید بود، به مناسبت پیروزی اوباما، سیاه کرد.

باراک اوباما که جدای از شعار تغییرش، این روزها به نماد تمایل جهانی به «تغییر» تبدیل شده، در زمان مبارزات انتخاباتی، سوژه‌ی بسیاری از رسانه‌های جهان شده بود، پس از موفقیت در انتخابات هم از زوایای متفاوتی زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

زن بروکس، یکی از نویسندگانِ گاردین در مطلبی با عنوان «فیلم‌هایی که اوباما باید ببیند»، پیشنهاد کرده که سناتور ۴۷ ساله آمریکا، به فاصله دو ماه و اندی تا آغاز رسمی دوره ریاست‌جمهوری‌اش، پنج فیلم را تماشا کند. او مطلبش را با فیلمِ محبوب اوباما آغاز کرده است.


صفحه اول گاردین در روز پنج نوامبر

«کاندیدا» فیلمی در هجو نظام انتخاباتی آمریکاست که در آن، رابرت ردفورد در نقش سیاست‌مدار لیبرالی ظاهر می‌شود که در ابتدا به قصد دفاع از حقوق شهروندان وارد کارزار انتخاباتی می‌شود و مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

اما پس از آن‌که از طرف حزب دموکرات، کاندیدای سناتوری می‌شود، غرق در مناسبات نظام سیاسی آمریکا، حامیانش را از یاد می‌برد و در مقابل یک سیاست‌مدار کارکشته محافظه‌کار شکست می‌خورد.

شاید ندانید که این فیلم، فیلم محبوب باراک اوباماست. او می‌گوید: «هیچ‌وقت از تماشای این فیلم سیر نمی‌شوم. آرمان‌گرایی رابرت ردفورد، گریزی به آینده‌ای بهتر است. ولی اعضای تیم من، به دلایلی اجازه نخواهند داد که پایان فیلم را تماشا کنم.»

جالب است. در پایان فیلمِ «کاندیدا»، قهرمانی که نقشش را ردفورد بازی می‌کند، موقعیتش به خطر می‌افتد، به دلیل این‌که فراموش کرده، کمپینش در ابتدا برای رسیدن به چه آرمان‌هایی راه افتاده بود.

جان اف کندی، فیلم‌های اسپارتاکوس و جیمز باند را دوست داشت. در حالی‌که فیلم «بعدازظهر سگی»، فیلم محبوبِ رونالد ریگان بود.


پوستر فیلم کاندیدا، با بازی رابرت ردفورد

جورج دبلیو بوش اما طرفدار پروپاقرص کمدی‌های آستن پاورز و فیلمِ ملاقات با والدین است (گفته شده وقتی در فیلم، کاراکتری که نقشش را بن استلرز برعهده دارد، خودش را گی فاکر معرفی می‌کند؛ بوش از شدت خنده، به سختی می‌تواند نفس بکشد).

من همیشه به چنین لیست‌هایی مشکوکم. لیست‌های پرطمطراقی که تاکید می‌کنند مثلاً بوش فقط دوست دارد که ذهنش درگیر افکار آلبر کامو باشد و با دقتِ اغراق‌آمیزی کتابِ «نیمه‌ی پنهانِ زنان مسلمان» را بخواند (حتماً دستمال کاغذی هم آماده گذاشته!)

و اما فیلم‌های منتخبِ یک ‌رییس ‌جمهور بیش از آن‌که برای من ارزش افشاگرانه داشته باشد، مرا به فکر می‌اندازد. شاید حالا وقتش رسیده که رییس‌جمهور منتخب آمریکا صحنه‌ی پایانی آن فیلم را ببیند. (اگرچه قطعاً قبلاً دیده است)


صحنه‌ای از فیلم خوشه‌های خشم

شاید معقول (و حتا مطلوب) باشد که اوباما از حالا تا زمان آغاز رسمی دوره‌ی ریاست‌جمهوری‌اش، وقت خیلی کمی برای تماشای فیلم داشته باشد. چرا که او باید به فکر تشکیل کابینه باشد و با بحران اقتصادی کشورش دست و پنجه نرم کند. اما اگر لازم باشد که پیش آغاز ریاست‌جمهوری‌اش، پنج فیلم را تماشا کند، آن پنج فیلم، کدام هستند.

فیلم‌های پیشنهادی من به باراک اوباما این‌ها هستند:

فیلم «خوشه‌های خشم» به کارگردانی جان فورد (فیلمی اعتراضی درباره سال‌های بحرانی اقتصاد آمریکا در دهه‌ی ۳۰)

نشویل (با تمام معایبش، تجلیلی از تنوع فرهنگی و نژادی جامعه آمریکاست)

به عنوان توصیه‌ای پیش‌گیرانه، فیلمِ مستند «آگاهی نارس» را پیشنهاد می‌کنم (تا به او در مورد سیاست‌های ناپخته‌ی اطرافیانش درباره‌ی محیط‌ زیست هشدار بدهم)‌.

فیلمِ «سیمایی در میان جمع» ساخته‌ی الیا کازان (تا به او درمورد دامِ عوام‌فریبی هشدار دهم)

فیلمِ «نبرد الجزیره» ساخته‌ی جیلو پونته‌کوروو تا به او خطرات گیر افتادن در باتلاقِ جنگ چریکی در کشورهای دیگر را یادآوری کنم. (هرچند او همین حالا هم از این خطرات با خبر است)

به هر حال این‌ها انتخاب‌های من بود. شما کدام فیلم‌ها را به خیابان شماره‌ی ۱۶۰۰ پنسیلوانیا می‌فرستید؟

Share/Save/Bookmark

منبع: گاردین

نظرهای خوانندگان


آهوهای جزیره ی خارگ را دریابید

در روزگاری که همسایگان کوچک ما در حاشیه خلیج فارس با پول های نفت در نظر دارند چندین جزبره مصنوعی برای ساخت هتل و امکانات تفریحی در آب های خلیج فارس بسازند و پول ثروتمندان ایرانی را پارو کنند و پس از آن جزایر نو ساخته را به سکو و سنگرتبدیل کنند ، مسئولان در کشور ما به خواب خرگوشی فرو رفته و نه تنها این جنایت های مدرن محیط زیستی را دست کم گرفته اند، بلکه آهوهای جزیره ی تاریخی خارگ در خلیج فارس در استان بوشهر هم در حال انقراض بوده و گوش شنوائی نیست. یکی از ویژه گی های جزیره ی خارگ ایران در خلیج فارس نه تنها اسکله های بارگیری نفت آن بلکه وجود آهوهائی است که در آن جزیره از دیر باز وجود دارند. این جزیره چون در چمبره آب قرار دارد در آنجا حیوانات درنده وجود نداشته وآهوها بدون ترس از حیواناتی نظیر گرگ و شیر و پلنگ در همه جای جزیره، حتا خیابان ها و گاه درون خانه ها دیده می شوند. در رابطه با تاریخ آوردن این حیوان به جزیره ی خارگ روایت ها ی گوناگونی وجود دارد. چون این جزیره راه خشکی به شهر های کشور ندارد با آب و هوای گرم و سوزان از دیرباز تبعیدگاه زندانیان سیاسی بوده است. جزیره خارگ بدلیل وجود تبعیدیان سیاسی یکی از جزیره های منحصر بفرد ایران در خلیج فارس است که اندیشه اجتماعی در آنجا بالنده و اصیل بود. باشگاه ورزشی، نظافت شهر و مواظبت از جان آهوهای جزیره مدیون تبعیدیانی است که بدون مزد در مدارس جزیره تدریس می کرده اند. با کاهش تعداد آهوهای جزیره نویسندگان محلی این جزیره همراه با نویسندگان بوشهری در تارنماها و روزنامه ها گزارش های بی شماری نوشته اند ولی متاسفانه گوش مسئولان محلی بدهکار سرنوشت آهوهای جزیره ی خارگ نیست. از انبوه گزارشات پژواک داده شده در روزنامه های بوشهر و همچنین نظرات خوانندگان بوشهری که در زمان جنگ هشت ساله ی ابلهانه ی صدام و بمباران این جزیره در آنجا بوده اند چنین پیداست که خیل عظیمی از این حیوانات با غناهشت بمب ترسیده و خود را به دریا انداخته و غرق شده اند و انبوهی از آنها با ترکش و انفجار از میان رفته اند.مطلب دیگری که باعث تاسف است برخورد مسئولان محلی و بی اهمیت جلوه دادن حفاظت از جان این حیوانات زبان بسته در جزیره است. متاسفانه گزارش می رسد که بعضی از مسئولان با گوشت این حیوانات در مراسم ها پذیرائی کرده اند. مسئولان محیط زیست استان بوشهر موظف اند تا با اعلامیه ای به سازمان ها و مسئولان محلی جزیره برای حفاظت ازجان این حیوانات اقدام نمایند. آهوهای جزیره خارگ جزئی از تاریخ این جزیره اند که بر طبق گزارشات روزنامه های بوشهر روز به روز از تعداد آنها کاسته و در حال حاضر تعدادشان به بیست و نه راس رسیده است. تا چند سال پیش تعداد سه هزار راس آهوها در جزیره خارگ وجود داشته است. این موضوع زنگ خطری جدی برای محیط زیست است. متاسفانه به دلیل سهل انگاری ها نه تنها سنگ نبشته ی دوران هخامنشی در جزیره بلکه آهوهای این جزیره نیز در امان نیستند. اگر محیط زیست استان بوشهر با صراحت و جدی وارد عمل نشده و از جان این حیوانات مواظبت ننماید برای دفاع از جان آهوهای جزیره خارگ از روی ناچاری باید دست به دامان سازمان های جهانی دفاع از حیوانات شد . با فشار آنها شاید مسئولان استان بوشهرموظف به حفاظت از جان این حیوانات شده تا از انقراض آنها جلوگیری شود. بر نویسندگان و بویژه شعرای پر احساس است تا در هرنقطه از جهان زبان به اعتراض گشوده و در تارنما ها و سایت های خود برای دفاع از آهوهای جزیره خارگ به هر نحوی که مثبت ارزیابی می کنند اعتراض نمایند.www.dehgani.persianblog.ir

-- Mahmoud Dehghani ، Nov 6, 2008 در ساعت 01:33 AM

بوش و کامو خبر قرن! از نقطه نظر منافع امریکا: اوباما (نیست) بهتره ذهن خودشو با این فیلما که گفتی خراب نکنه. رمز موفقیت او در همخوابگی عالی ست. فیلم های مربوطه توصیه احسن است. والسلام علی السکس

-- بدون نام ، Nov 6, 2008 در ساعت 01:33 AM

filmhaye pishnahdie man be Obama:
1- Gheisar( barye darke okghe Namousparastie Iraniha!)
2- Mahiha ashegh mishavand( baraye inke befahmad ke ma hatta mahihamounam ashegh mishan!)
3- Bysicle ran( baraye inka befahmafd ke ma filmhaye kheili bad ham baladim besazim)
4- Golhaye davoodi( ke bedanad ke ma ashkemoun tou astinemoune, balke ba ehsasate ma bazi nakone)
5- Kolah ghermezi( ke yad begire ke : Dava kare khoubi nist, behtare adam hamishe akhmasho baz kone!)

-- Farhad Foroutanian ، Nov 6, 2008 در ساعت 01:33 AM

salam,
bandeh dirouz yek nazar be ja gozashtam amma zaheran be nazare shoma naresideh! eshkal az in panjereh ast ya khodaye nakardeh be onvane COMMENTE EHANATAMIZ az satle zobaleh sar dar avardeh?

-- Farhad Foroutanian ، Nov 7, 2008 در ساعت 01:33 AM

در اين معادله،حتما 5 فیلم هم وجود دارد که «اوباما» نباید آن‌ها را ببیند!

-- ح.ش ، Nov 7, 2008 در ساعت 01:33 AM

]اگه واقعا آخر فیلم رو تا الا ندیده عجب اراده ای ...من که بعید میدونم البته!

یک سوال در خصوص نظر سنجی زمانه ! چرا نتایج مربوطه خبری ازش نیست ! زمان خاصی نتایج اعلام میشوند؟!؟؟!!؟

-- گیله دختر ، Nov 9, 2008 در ساعت 01:33 AM

"agaahi e naares" manzoor inconvenient truth e? tarjomeye ghalatie age intor bashe va bayad haghighat e aazar dahande bashe

-- hadi ، Nov 11, 2008 در ساعت 01:33 AM

دو سه تا فیلم و سریال ایرانی را (البته با دوبله وترجمه درست و حسابی) حتما باید ببیند:
1- بوی پیراهن یوسف
2- مارمولک
3- دلیران تنگستان
4- کوچک جنگلی
5 - مستند امام جمعه تویسرکان

-- رستم ، Nov 17, 2008 در ساعت 01:33 AM

به نظر من:
1. داگ ويل
2. كابوي نيمه شب
3. ديوار
4. پدرخوانده‌ها
5. دكتر استرنج‌لاو

-- 1441 ، Nov 17, 2008 در ساعت 01:33 AM

behtar ast film haftroaz dar mahe may ghonferanken haymer ra ham bebinand

-- ali ، Nov 17, 2008 در ساعت 01:33 AM

آقاي اسميت به واشنگتن مي رود را كه حتماً 10 سال پيش ديده پس بهتره الان مريخ حمله مي كند و دكتر استرنج لاو را ببينه

-- مازيار ، Nov 17, 2008 در ساعت 01:33 AM

man yek list e 5 ta yi nemitounam bedam. vali ba yeki az in film ha ke neveshte shode movafeqam: Dogwill. be nazar e man ham didan e in film xaali az lotf nist.aha, yeki dige ke xeyli didani hast , The Hustler (1961). toush Paul Newman bazi karde o shark pool bazi mikone.

-- bita ، Nov 20, 2008 در ساعت 01:33 AM