رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ آبان ۱۳۸۶

رفتارشناسی مخاطبان ثابت و اتفاقی زمانه

ستاره حسینی

نوشتار زیر بر اساس نتایج حاصل از نظر سنجی رادیو زمانه که در ماه اکتبر سال 2007 به پایان رسید استخراج شده است. این نظر سنجی به منظور بازشناسی نیاز و رفتار مخاطب طراحی و اجرا شده بود و با توجه به نحوه طراحی سوالات نتایج حاصله می تواند قابل تعمیم به دیگر رسانه ها نیز باشد.

بر اساس نتایج حاصله مخاطبان ثابت زمانه بر اساس جنسیت دارای نسبت برابر هستند اما بخش اعظمی از مخاطبان اتفاقی را مردان تشکیل می دهند و زنان برای مراجعه به زمانه از اصل انتخاب و اعتماد پیروی می کنند. چنین رفتاری می تواند تابعی از خصوصیات رفتاری و تفاوتهای موجود در زنان و مردان باشد.

اکثریت قاطع مخاطبان ثابت زمانه دانشجویان و یا دارای تحصیلات عالی در سطح لیسانس و فوق لیسانس هستند. مخاطبان زیر دیپلم زمانه کمتر از دو درصد را تشکیل می دهند که عموما به صورت اتفاقی مخاطب زمانه واقع شده اند. تاثیر زمانه بر قشر تحصیلکرده تابعی از کیفیت تولیدات زمانه است.

نسبت مراجعه مخاطبان ثابت و اتفاقی بر اساس جغرافیای محل سکونت در بین ساکنین ایران و خارج از ایران تقریبا برابر است.

مخاطبان ثابت و هر روزه زمانه برای استفاده از اینترنت از اتصال پر سرعت بهره می برند و مخاطبانی با مراجعه کمتر از سرعت پاینتری بهره می برند.

اکثریت قاطع مخاطبان ثابت و اتفاقی، مشی سیاسی زمانه را متفاوت و متعادل می دانند و تنها سه درصد از مخاطبان، زمانه را همسو با حکومت ایران یا ضد حکومت تلقی کرده اند که شامل مخاطبان اتفاقی است یعنی کسانی که برای اولین بار به زمانه مراجعه کرده بوده اند. در این میان گروهی نیز مشی سیاسی زمانه را اپوزیسیونی می دانند.

اکثریت قاطع مخاطبان ثابت و هر روزه زمانه کبفیت اجرای برنامه ها را روشی مناسب رادیو زمانه می دانند و تنها پنج نفر از مخاطبانی که برای اولین بار رادیو زمانه را شنیده اند آنرا غیر مناسب تشخیص داده اند.

اکثریت مخاطبان ثابت رادیو زمانه به موسیقی و آواز سنتی ایرانی گرایش دارند و موسیقی آرامش بخش را بر موسیقی تند و رقصی ترجیح می دهند. موسیقی متفاوت ایرانی شامل موسیقی راک، بلوز و فیوژن و همچنین موسیقی پاپ در رده های بعدی قرار دارند. اکثریت گرایش به موسیقی زیرزمینی از جانب مخاطبانی است که برای اولین بار زمانه را شنیده بودند.

نیمی از مخاطبان ثابت زمانه تمایل به همکاری در تولید برنامه دارند و از دانش کافی در این زمینه برخوردارند. نیمی دیگر نیز اصولا تولید کننده محتوای رسانه ای نیستند.

مخاطبان ثابت، با اکثریت قاطع زمانه را به عنوان یک رسانه مناسب به دیگران معرفی می کنند. تنها گروهی که در معرفی زمانه به دوستان و نزدیکان اقدامی به کار نبسته اند کسانی هستند که برای اولین بار به زمانه مراجعه کرده اند و با اتفاقی با آن اشنا شده اند.

نیمی از مخاطبان ثابت و روزانه زمانه به صورت فعال نظرات خودشان را در زمانه منعکس می کنند که غالبا به صورت کامنت در وب سایت زمانه منتشر می شود. مخاطبان اتفاقی و کسانی که برای اولین بار به زمانه مراجعه کرده اند علاقه ای به بازتاب نظرات خود در زمانه ندارند.

مخاطبان ثابت زمانه به موضوعات اجتماعی، فرهنگی هنری و ادبی علاقه مند هستند. مخاطبان اتفاقی بیشتر به موضوعات خبری و سیاسی گرایش دارند.

بیش از سه چهارم مخاطبان ثابت و روزانه زمانه عملکرد یکسال گذشته آن را خوب و عالی دانسته اند و کسانی که برای اولین بار به زمانه مراجعه کرده اند آن را متوسط ارزیابی کرده اند.

اکثریت مخاطبان ثابت و روزانه زمانه مطالب آنرا متناسب با تخصص خویش دانسته اند و اکثریت کسانی که برای نخستین بار به زمانه مراجعه کرده اند یا اتفاقی با آن روبرو شده اند تنها برای ارتقای اطلاعات عمومی از محتوای زمانه استفاده کرده اند.

اکثریت مخاطبان ثابت زمانه از ابتدا با آن همراه بوده اند و بخش دیگر در کمترین زمان به مخاطبین ثابت تبدیل شده اند که این خود شاهدی بر اعتمادسازی و آگاهی بخشی زمانه در رفتار با مخاطبان است. بدون اعتمادسازی زمانه نمی توانسته است به مرجعی برای تحصیلکردگان ایرانی تبدیل شود.

مرتبط:
نتایج نظرسنجی پاییزه زمانه

Share/Save/Bookmark