رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ آبان ۱۳۸۶
رفتار شناسی مخاطب بر اساس نظرسنجی زمانه

جنسیت و تاثیر آن بر رفتار مخاطب زمانه

ستاره حسینی

نتایج حاصل از نظرسنجی نشان دهنده تفاوتهای محسوس رفتاری مخاطبان بر اساس جنسیت است.

درصد زنانی که از ابتدا مخاطب زمانه بوده اند بیشتر از مردانی است که همراه یک ساله رادیو بوده اند و به همین نسبت در طول زمان به عنوان مخاطب زمانه مانده اند.

بخش قابل توجهی از زنان از طریق وبلاگها با زمانه آشنا شده اند در حالی که اکثریت مردان از طریق لینک مطالب زمانه در سایتهای دیگر به زمانه مراجعه کرده اند. همینطور نسبت مردانی که با توصیه شخصی دوستان به زمانه روی آورده اند بسیار کمتر از زنانی است که بر اساس توصیه شخصی اطرافیان خود مخاطب زمانه شده اند. زنان نسبت به زمانه بسیار وفادارتر و پایدارتر از مردان هستند.

گرچه نسبت برابری از زنان و مردان اعلام کرده اند که برای معرفی زمانه شخصا به دوستان خود آن را توصیه می کنند اما ظاهرا توصیه های شخصی در مردان از نتیجه قابل تاملی برخودار نیست و زنان چنین روشی را مطمئن تر می دانند.

درصد مخاطبان مردی که معمولا در مورد محتوای زمانه نظر نمی دهند بیشتر از زنان است و به همین نسبت زنانی که نظرات خود را به صورت ایمیل و کامنت در وب سایت زمانه درج می کنند بیشتر از مردان است.

نسبت زنانی که موضوعات زمانه را متناسب با تخصص خود دنبال می کنند بسیار بیشتر از مردان است و به همین نسبت مردان عموما برای ارتقای اطلاعات عمومی خود از محتویات زمانه استفاده می کنند.

موضوعات مورد علاقه در زمانه برای زنان شامل موضوعات فرهنگی و هنری و ادبی است حال آنکه موضوعات مورد علاقه مردان خبری و سیاسی و اجتماعی است.

روش استفاده از محتوای زمانه برای زنان و مردان تقریبا از نسبت برابری برخوردار است. مراجعه به وب سایت رادیو زمانه و شنیدن رادیو از طریق فید اینترنتی پر طرفدارترین روش دسترسی به زمانه برای مخاطب است.

نسبت تمایل همکاری با رادیو زمانه بین زنان ومردان از نسیت برابری برخوردار است. بیشترین گرایش زنان به تولید گزارشهای فرهنگی اجتماعی، خاطره نویسی و عکاسی است و کمترین علاقه همکاری در زمینه تولید فیلم ویدئوئی است. گرایش مردان در همکاری علاوه بر گزارشهای خبری و مقالات سیاسی شامل عکاسی نیز می شود. کمترین زمینه علاقه همکاری مردان بر اساس نظر سنجی در بخش طرح و کاریکاتور است.

مخاطبان جوان زمانه به نسبت تقریبا برابری از زنان و مردان تشکیل شده اند. اما در سنین بالای پنجاه سال و کمتر از بیست سال مردان بیشتری مخاطب زمانه اند .

زنان با درصد بیشتری نسبت به مردان از روش اجرای برنامه های زمانه اعلام رضایت می کنند و مردان با درصد بیشتری آنرا نامناسب می دانند.

اکثریت زنان و مردان مخاطب زمانه از نظر تحصیلات عالی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس هستند. کمترین گروه زنان و مردان در تحصیلات زیر دیپلم و دکترا است .

در بین مخاطبان برون مرزی زنان از درصد بیشتری نسبت به مردان برخوردارند و مردان درصد بالاتری از مخاطبان ساکن ایران را تشکیل می دهند.

Share/Save/Bookmark