رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ شهریور ۱۳۸۵

ما صدای شما را در آمريکا شنيديم

تماس با عامه مردم برای من هميشه لذت بخش بوده است. بخصوص وقتی داوطلبانه به نيازی پاسخ می دهند. از زمان اعلام پخش ماهواره ای و موج کوتاه راديو زمانه چندين نفر به زمانه ايميل زده اند و از کيفيت دريافت صدا نوشته اند. اما در اين ميان گروهی غيرايرانی هم که بايد آنها را راديوباز ناميد برای زمانه از کشورهای مختلف دنيا نوشته اند و می نويسند که ايستگاه راديويی ما را چگونه شنيده اند. ترجمه يکی از دقيق ترين ايميلهای دريافتی را در اينجا می آورم به احترام تماس های اين گروه و باخبر کردن ما از نحوه دريافت امواج زمانه (کارت پستالی هم از آمستردام برايشان خواهم فرستاد). به خواندنش می ارزد و اصلا خودش ژانر رسانه ای-نوشتاری کمتر شناخته ای است در زبان فارسی- مهدی جامی:


جری برگ

لکسينگتون، ماسوچوستس

آمريکا

دوستان عزيز راديو زمانه،

ديروز، يازده‌ سپتامبر ۲۰۰۶، يافتن ايستگاه راديويی شما روی موج کوتاه بسيار مسرت‌بخش بود. اول نتوانستم بفهمم چه راديويی است، اما دريافت راديويی خود را با بعضی از دوستان اهل راديو در ميان گذاشتم که يکی از آن‌ها توانست اطلاعات مربوط به شما را در وب‌سايت پرس‌ نو و راديو زمانه پيدا کند.

ظاهراً ۱۱ سپتامبر نخستين روز پخش راديويی شما بوده است. من مطالب روی وب‌سايت‌تان را خواندم و فکر می‌کنم اهداف ايستگاه راديويی شما را فهميده باشم. آيا مخاطب اصلی شما جوانان ايرانی ساکن ايران است يا ايرانيان خارج از کشور؟ تصميم داريد به زبان انگليسی هم برنامه پخش کنيد؟

وقتی اهل راديو در دور دست‌ها به صدای ايستگاه تازه‌ای بر می‌خورند، اغلب چيزی برای آن ايستگاه می‌نويسند و در خواست يک “QSL” می‌کنند. “QSL” يک علامت اختصاری تلگرافی است يعنی «پيام شما دريافت شد». برای راديوبازان “QSL”‌ها نامه‌ها يا کارت‌هايی هستند که به شنونده‌ای مثل من، با توجه به جزييات برنامه يا صدای ضبط شده‌ای که شنونده ارايه کرده است، می‌گويند که آن ايستگاه تأييد می‌کند که شنونده به راديوی آن‌ها گوش داده است. من اين کارت‌ها و نامه‌ها را به عنوان بخشی از تفنن راديويی‌ام نگه می‌دارم و بسيار مايل هستند که يکی از اين‌ها از شما دريافت کنم. لطف می‌کنيد و يک نامه يا کارت (ترجيحاً با پست معمولی يا به ضميمه‌ی ای‌ميل) برای‌ام بفرستيد و تأييد کنيد که من علامتِ شما را دريافت کرده‌ام؟ متشکر می‌شوم.

دريافت من ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۱۰ به وقت استاندارد (۲۲:۳۰ تا ۲۳:۰۱ به وقت هلند) در روز دوشنبه، ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۶ روی موج ۶۲۴۵ کيلوهرتز بود. من چيزی را که شنيدم ضبط کردم و به ضميمه‌ی اين ای‌ميل صدای ضبط شده‌ای با فرمت ريل آديو هست که حدود ساعت ۲۰:۵۰ دقيقه ضبط کرده‌ام. چندين نشانی از ايستگاه راديويی‌تان در آن خواهيد شنيد. همان‌طور که خواهيد شنيد، قدرت سيگنال بسيار خوب بود بدون هيچ تداخلی از ايستگاه‌های ديگر و فقط نويزهای ملايم تا ضعيفی شنيده می‌شد. همچنين صدا به ندرت محو می‌شد و دريافت صدا به طور کلی بسيار خوب بود. (اميدوارم صدای ضبط شده را بدون مشکلی دريافت کنيد. گاهی اوقات پيام‌های ای‌ميل دارای ضميمه در مقصد پس فرستاده می‌شوند. فايل ضميمه حدود يک و نيم مگابايت است.)

دريافت کننده‌ی اصلی من يک دريافت کننده‌ی موج کوتاه اتونِ E1-XM است که راديويی تازه است که بسيار حساس است و صداهايی عالی را توليد می‌کند. آنتن من يک آنتن دوقطبی فضای باز است که طوری طراحی شده است که دريافت امواج را در حدود ۵ مگاهرتز به حداکثر برساند.

من شصت و سه سال سن دارم و در سال ۲۰۰۳ از خدمات اداری در دادگاه دولتی ناحيه مان بازنشسته‌ شدم. من وقتی بچه مدرسه‌ای بودم در سال ۱۹۵۸ شروع به گوش دادن به راديوی موج کوتاه کردم. با يک کيت راديويی کوچک ساخته بودم و از آن زمان به آن علاقه‌مند شدم. تقريباً تمامی وقت راديويی من صرف گوش دادن به ايستگاه‌های راديوی موج کوتاه می‌شود طی سال‌ها به هزاران ايستگاه گوش داده‌ام. من عضو چندين باشگاه شنوندگان راديوهای موج کوتاه هستم و رييس کميته‌ای ويژه از انجمن باشگاه‌های راديويی شمال آمريکا که مشهور به کميته‌ی حفاظت از تأييدهای راديویی (CPRV)‌ است، که هدف‌اش نجات تأييدهای راديويی (QSL‌ها) است که ممکن است با مرگ صاحبان‌شان دور انداخته شوند يا غير فعال شوند. اين موارد برای اين تفنن اهميت تاريخی زيادی دارد و خوشحالم که بگويم ما در کارمان بسيار موفق بوده‌ايم. من اخيراً کتابی هم درباره‌ی تاريخ پخش روی موج کوتاه و تفنن گوش دادن به امواج کوتاه تأليف کرده‌ام. عنوان اين کتاب اين است: «روی امواج کوتاه، ۱۹۲۳-۱۹۴۵: گوش دادن به پخش راديويی در روزهای آغازين راديو». می‌توانيد اطلاعات بيشتر درباره‌ی CPRV و اين کتاب را در وب‌سايت من پيدا کنيد.

http://www.ontheshortwaves.com

خوشحال می‌شوم اگر علاوه بر تأييديه‌‌تان، هر گونه اطلاعات ديگری را که درباره‌ی ايستگاه راديويی‌تان داريد در اختيارم قرار دهيد.

پيشاپيش به خاطر توجه‌تان به پيامِ من سپاسگزارم و منتظر پاسخ شما هستم و هنوز به علايم راديويی شما گوش می‌دهم. تا آن وقت بهترين آرزوها را برای موفقيت‌تان در تلاش مهم پخش نوپای‌تان دارم.

با احترام

جری برگ

شماره‌ی ۳۸ ايسترن اونيو
لکسينگتون، MA 02421

jsberg@rcn.com

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آوایتان در بی کران حضور ماندنی
حضورتان پایدار باد

-- عسل رضوی ، Sep 14, 2006 در ساعت 11:13 PM