رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ آبان ۱۳۸۷
گپی با برنامه‌سازان ویدئویی سایت ببین تی وی

ببین تی ‌وی؛ نه تلویزیون و نه ویدئوبلاگ

آزاده اسدی
azadeh@radiozamaneh.com

«ببین تی‏وی» اسم یک سایت اینترنتی‌ست که تولیدش ویدیو و فیلم‏های کوتاهی است که معمولاً ‌به ایران مربوط می‏شود.

Download it Here!

کیوان عباسی، مدیر و پایه‏گذار «ببین تی‏وی»، اسم‏هایی را که برای قالب (‌فرمت) این سایت به کار می‌رود، چندان نمی‏پسندد: ‌«‌پخش‌ ویدیو روی اینترنت، هنوز درست تعریف نشده. بعضی‏ها می‏گویند "تلویزیون اینترنتی" اما مسلماً ما تلویزیون نیستیم، ویدیوبلاگ هم نیستیم. ولی این‌که چه قالبی داریم، درست نمی‏دانم».

ببین تی وی بدون این‌که از برنامه‌ساز و مجریان مشهور استفاده کند، توانسته در این مدت کوتاه با نیروهای جوان و پرانرژی ایرانی که بیشترشان مهاجر هستند و در آمریکا زندگی می‌کنند، برنامه‌های متنوع و جذابی تولید کند. کیفیت تدوین و فیلمبرداری ویدئوها نسبت به ماه‌های اول بهتر شده و ایده‌های رنگارنگ‌تری جلوی دوربین اجرا می‌شوند.

تقریباً همه برنامه‌سازان این سایت تلاش می‌کنند جلوی دوربین خودمانی باشند و اگر حتی موضوع برنامه جدی باشد، تلاش آنها برای شکستن یخ و سفتی سوژه مشخص است.

کیوان عباسی چندین سال با تلویزیون‏های مختلف در آمریکا، مثل «آزادی» و «تپش» کار کرده و بالاخره دو سال پیش ببین تی‏وی را راه انداخته است:‌ «در این مدت متوجه شدم که ‌در تلویزیون‌های ایرانی، کسی جوان‏ها را به بازی نمی‏گیرد. جوان‏ها یا باید پشت دستگاه و دوربین بایستند، یا کارهای پشت صحنه را انجام دهند. ولی عقیده‏ و طرز فکرشان اصلاً مهم نیست.»


مجموعه "اداره" یکی از بخش‌های پرطرفدار ویدئوهای ببین تی‌وی است

اهالی ببین‌ تی‌وی برای تشویق جوانان، حتی بخشی را برای آپلود یا بارگذاری ویدئوهای کسانی که در ایران یا خارج از کشور، ساخته شده و به راحتی در سایت آن‌ها قابل نمایش هست، پیش‌بینی کرده‌اند.

حدود یک سال است که سایت ببین تی‏وی تغییر شکل داده است. ویدیوهای این سایت، قبلاً تقریبا روزی ۲۰هزار بار پخش می‏شده و بیشترین بازدید کننده‏ آن از ایران بوده: «ژانویه‏ ۲۰۰۸ در ایران فیلتر شدیم و از ۲۰هزارتا کلیپ که کاربران در روز پخش می‏کردند، رسیدیم به ۴هزار و خرده‏ای.»

آن‌ها بعد از فیلتر شدن، دامنه و حتی طراحی سایت را تغییر دادند. اما مشکلی جدید دامنگیر این سایت شد: «وقتی یک سایت در ایران فیلتر شود، کسی در ایران برای‏اش تبلیغ نخواهد کرد. شما بین مردم گم می‏شوید، باید یک جوری به مردم برسانید که کجا هستید. بازی موش و گربه است. اگر تبلیغ‏دهنده‏ها خارجی باشند، به ‌سایت فیلترشده در کشوری که برای‏اش ویدیو پخش می‏کند، تبلیغ نمی‏دهند.‌»

به نظر می‏رسد در اروپا تلاش‏هایی برای ‌راه‏اندازی رسانه‏های فارسی‏زبان، مثل رادیو و تلویزیون انجام می‏شود. اما در آمریکا غیر از تلویزیون‏های فارسی لس‏آنجلسی، در ظاهر، رسانه جدیدی وارد این عرصه نمی‏شود و بقیه هم تقریباً مثل همدیگر فعالیت می‌کنند.

‌کیوان عباسی در این مورد می‏گوید: «‌بیشتر به خاطر کم‏کاری است و استفاده از "برنامه‌پرکن" به جای تولید صحیح برای مخاطب. از طرف دیگر در بازار ایرانی هیچ‏جور نمی‏توانیم مقیاسی داشته باشیم برای این‌که کار چه کسی، چقدر خوب بوده. از فروش آلبوم و سی‏دی تا ‌کیفیت کار یک تلویزیون؛ نمی‏دانیم کدام تلویزیون چندتا بیننده دارد.»

به گفته او بخش دیگر این مشکل که بین ایرانیان اهل رسانه در آمریکا وجود دارد، نقدناپذیری آنهاست که هیچ‌وقت اجازه نمی‌دهد نگاه درستی به کیفیت برنامه‌های خودشان داشته باشند.

ببین تی‏وی با سرمایه‏گذاری یک امریکایی، در ماه ژوییه ۲۰۰۶ کارش را به شکل رسمی شروع کرده. اما بعد از افزایش مسایل مختلف اقتصادی، تعداد تولیدات این سایت کم شده است.

مدیر این سایت معتقد است که بخشی از این مسایل به جدی گرفته نشدن از طرف رسانه‏ها و حتی شرکت‏های مختلف تبلیغاتی برمی‏گردد: «‌شرکت‏ها، تاجران ایرانی هنوز اینترنت را قبول ندارند. از طرفی نمی‏توانند ببینند این جوان‏ها هستند که فردا دکتر، وکیل می‏شوند، پول در جیب‏شان است و کالای ایرانی می‏خرند. جوان‏های ایرانی‏ که در امریکا زندگی می‏کنند، هرچند ممکن است فارسی را درست صحبت نکنند، ولی خیلی بیشتر دوست دارند در محیط ایرانی باشند تا ایرانی‏هایی که در اروپا با آن‏ها بزرگ شده‏ام.»

به لهجه‌مان گیر می‌دهند


برنامه‌سازان و مجریان ببین‌ تی‌وی: ملیسا شوشاهی، بابک اخویان، لادن ضیاپور، رها اعتمادی، مانی طالبی و تیام رحیمی

با این‌که آن‌ها به دلیل جوانی و فعالیت اینترنتی از سوی برخی جدی گرفته نشدند، اما موفق شدند بخشی از تابو و کلیشه‌های کار تصویری را بشکنند و نشان دهند که اجرای ساده، صمیمانه و چگونگی ارتباط با مخاطب را در نسل خودشان می‌شناسند.

در برنامه‏های مختلف این سایت، مثل موزیک ویدیو، گفت‏وگو با هنرمندان نام‏دار ایرانی و گاهی امریکایی، گزارش از رویدادهای خاص ایرانی در امریکا، مد و برنامه‏های کمدی مختلف که بچه‏های ببین تی‏وی می‏سازند، جوانی و ایده‏های جدیدی به‏چشم می‏خورد.

رها اعتمادی در ایران به دنیا آمده و در سوئد بزرگ شده است. او تهیه کننده‏ برنامه‏های ببین تی‏وی است‌ که به نحوی به موسیقی مربوط می‏شود.

رها در مورد ‌کمبود پوشش خبری برنامه‏هایی که به موضوع‏های روز در زمینه‏ مسایل اجتماعی و هنری است و به هرحال به ایرانی‏ها امریکا مربوط می‏شود، می‏گوید: «در شهر لس‌آنجلس که ما هستیم، به ندرت چنین مواردی پیش می‏آید که سراغ‏شان برویم.»

او معتقد است در اروپا این‌گونه برگزاری این برنامه‏ها در قالب سخنرانی یا کنفرانس و سمینار در مورد مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی و حتی هنری بیشتر از آمریکاست: «‌آگاهی هم در رابطه با ایران و اتفاقاتی که در آن مسیر پیش می‏آید، در آمریکا‌ کمتر است و خبرها‌ بیشتر جنبه‏ هنری دارد؛ فلان خواننده‏ در کاباره می‏خواند یا برگزاری کنسرت، انتشار آلبوم موسیقی و...‌»

به گفته رها، خیلی از ایرانی‏ها خودشان را از جامعه‏ای که به این مسایل تن می‏دهد وخبرهای مختلف که در ایران چه می‏گذرد، عقب کشیده‏اند.

لادن ضیاپور، مجری ثابت برنامه City Talk‌‌است که در آن به خبرهای جدید فرهنگی و هنری می‏پردازد و در حالی‌که در خیابان‏ها و پارک‏های شهر قدم می‏زند، گزارش می‏دهد. او در مورد برنامه‌اش می‌گوید:

«‌سیتی تاک را قبلاً بقیه بچه‌ها اجرا می‌کردند و در نهایت قرار شد فقط من باشم و در مورد آلبوم موسیقی، فیلم سینمایی روز و کتاب هفته، گزارش بدهم. سعی می‏کنم، موضوع‌های مختلف برنامه به‏هم بیایند و هر هفته یک موضوع در برنامه باشد که به ایران هم مربوط باشد».


ببین تی وی بدون این‌که از برنامه‌ساز و مجریان مشهور استفاده کند، توانسته برنامه‌های متنوع و جذابی تولید کند.

لادن و بعضی از مجریان برنامه‌های مختلف ببین تی وی، در آمریکا بزرگ شده‌اند یا به دنیا آمده‌اند. برای همین چندان به فارسی مسلط نیستند. لادن که از شش سالگی به آمریکا رفته خواندن و نوشتن را همانجا یاد گرفته.

او در مورد انتقادی که به برنامه‏اش می‏شود، می‏گوید: «تنها چیزی که خیلی به آن گیر می‏دهند، لهجه‏ ماست و این که چرا این‏جوری صحبت می‏کنیم و فارسی بلد نیستیم؟ ما مایل هستیم، ولی نمی‏دانیم چه‏کار باید بکنیم. سعی و تمرین هم می‌کنیم، ولی سخت است».

سایت ببین تی وی، یک وبلاگ فعال هم دارد که باعث شده نظرات مخاطبان مستقیم با برنامه‌سازان مطرح شود. لادن اشاره می‌کند که گاهی سوژه‌ها را هم همین خواننده‌ها معرفی می‌کنند.

ملیسا شوشاهی، مجری تقریباً ثابت و تهیه کننده‏ برنامه‏های مختلف در ببین تی‏وی است. او در سیاتل واشنگتن به دنیا آمده و در لس‏آنجلس به عنوان بازیگر هم شناخته می‏‏شود.

چهره و شخصیت او به خاطر برنامه‏ هفتگی Mel Talk مشهور است: «داشتیم برای سایت‏مان دنبال یک برنامه‏ جالب می‏گشتیم که خودم در آن باشم. خواستیم کاری کنیم که ایرانی‏ها نوع جدیدی از اجرا را ببینند همراه با خبرهای هفته، خبرهای بامزه و… اوائل خیلی از جملات را به انگلیسی و فارسی با هم می‌گفتم. خیلی‏ها هم می‏گفتند، ما نمی‏فهمیم، چرا فارسی صحبت نمی‏کنی؟ شما ایرانی هستی، باید فارسی صحبت کنی. برای همین سعی کردیم‌ متن برنامه را بیشتر فارسی کنیم.»


به گفته رها، خیلی از ایرانی‏های آمریکا خودشان را از اینکه خبرهای ایران را دنبال کنند، عقب کشیده‏اند.

ملیسا در حالی که روی یک صندلی نشسته و کاملاً جلوی دوربین بازی می‏‏کند، خبرهای بامزه و سبک را می‏خواند. «ابله هفته، پنج موضوع برتر هفته، و اصطلاح عامیانه هفته»، بخش‏های پرطرفدار برنامه‏ Mel Talk است.

او می‌گوید:‌ «خواستیم کاری کنیم که بامزه باشد. خواستیم ایده‏های جدید را امتحان کنیم و مردم اتفاقاً دوست داشتند. یک کتاب ایرانی داریم که هر هفته اصطلاحات جدید جوانان ایرانی را با معنا و مفهومش از روی آن پیدا می‌کنیم».

مانی طالبی، یکی دیگر از تهیه‌کنندگان ببین تی وی است. او از سه سالگی به سوئد مهاجرت کرده و از ۱۹ سالگی در آمریکا زندگی می‏کند. اما مانی در برنامه دفتر یا The office‌‌ که هر هفته به یک اتفاق یا داستان در دفتر ببین تی‏وی می‏پردازد، نقش یک ایرانی را بازی می‏کند که جدیداً به امریکا رفته است.

‌او می‌گوید:«کاراکتری که بازی می‏کنم، در آمریکا به نام‌ F.o.b معروف است. «فوب» لغتی‌ست برای مهاجرانی که تازه به امریکا می‏آیند. کسانی که زمان‏های قدیم‌ با کشتی و قایق می‏آمدند با این لقب شناخته می‌شدند و حالا این لقبی شده برای تکه انداختن درمورد کسی که ‌تازه از کشورش آمده و هنوز خودش را با جامعه آمریکا تطبیق نداده.»

مانی با این تیپ شخصیت، کسی را نشان می‏دهد، که تعدادی از ایرانی‌ها با آن احساس نزدیکی می‌کنند و تجربیاتش را می‌شناسند.

مانی برنامه «تهران‏جلس» را هم به شکل ثابت در ببین تی‏وی تهیه می‏کند. پلیس ایرانی که در سطح شهر رانندگی می‌کند و در مورد «آبروداری» می‌گوید که ایرانی‌های مقیم آمریکا باید حفظش کنند. مانی این ایده را از یک برنامه معروف آمریکایی الهام گرفته که یک روز از کار واقعی پلیس‌ها را نشان می‌دادند: «‌من برنامه "‌کاپ" را مقایسه کردم با وضعیت ایران و وضعیت خاص پلیس ‌در سه سال اخیر؛ این‌که ‌پلیس‏ به جوانان از نظر لباس پوشیدن و تیپ و آرایش مو گیر می‏دهد. برای کسی که خارج از ایران بزرگ شده و زندگی می‏کند، این روش باورکردنی نیست.»

تیام رحیمی، تهیه کننده و مجری دیگر ببین تی‏وی است که همراه با بابک اخویان یک برنامه‏ آشپزی را اجرا می‏کند و از یکی از اعضای ثابت ببین‏ تی‏وی است. امیر شیخ، مایک کازرونی و خیلی از تهیه‏کننده‏ها و افراد پشت صحنه‏ و فرناز داوودی که تدوین بیشتر ویدئوها را به عهده دارد، در این گفت‏وگوی جمعی ما حاضر نبودند. برای اینکه همین تعداد از بچه‌ها بتوانند همزمان حضور داشته باشند، قرارمان چندین هفته تغییر کرد.

ولی کیوان عباسی ‌در انتهای این گفت‏وگوی جمعی، در مورد یکی از هدف‏های راه‏اندازی ببین‏ تی‏وی و انتقادی که در مورد لهجه و زبان فارسی مجریان وجود دارد، می‏گوید: «این که بگوییم "تو بلد نیستی، پس حرف نزن"، به نظر من خیلی فکر عقب‏افتاده‏ای است. باید بتوانیم جوانان ایرانی را که در کشور دیگری بزرگ شده‌اند، تشویق کنیم. چون ممکن است چند نفر که مثل ملیسا صحبت می‏کنند، برنامه‏اش را نگاه کنند و بخواهند که آن‏ها هم بیشتر راجع به ایران بفهمند و بخواهند فارسی را یاد بگیرند.»

Share/Save/Bookmark

لینک‌ها:
سایت ببین تی وی
وبلاگ ببین تی وی
ببین تی وی در زمانه

نظرهای خوانندگان

با تلویزیون اینترنتی ببین تی وی از مدتها پیش اشنا شدم به نظر من این گروه تواناییهای خوبی دارند و با اینکه مدت زیادی از فعالیتشان نمیگذرد ولی توانستند در بین ایرانیها بخصوص جوانان محبوبیت زیادی پیدا کنند. حالا بعد از پشت سر گذاشتن سالهای نخست کار این تلویزیون همه این گروه صاحب تجربه ای شدن که میتوند در اینده گرداندگان یک تلویزیون خوب برای همه گروهای سنی برای فارسی زبانها باشند. من برای تک تک اعضا این تلویزیون ارزوی موفقیت میکنم.

-- mahshid ، Nov 2, 2008 در ساعت 04:38 PM

karetoon doresteh edameh bedi, ma mibinim cheghadr zahmat mikeshin

-- sam ، Nov 3, 2008 در ساعت 04:38 PM

متاسفانه ایرانیان مقیم خارج به خصوص آمریکای شمالی در فارسی حرف زدن سهلنگاری می کنند. لحجه اشکالی ندارد. مگر ایران از نظر لحجه یکپارچه است؟ اشکال بزرگ آنجاست که کلمات غیر فارسی و دستور زبان غیر فارسی با زبان فارسی آمیخته می شود.
کسانی که کار گویندگی انجام می دهند بیش از مردم عادی مسوول حرف زدنشان هستند. اگر همینجور پیش برویم باید به زبان فارسی بدرود بگوییم.
"بسی رنج بردند و عجم زنده کردند بدین پارسی تا ما به نام فرهنگ و به وسیله کلمه های بیگانه آرام آرام بکشیمش؟

من هم در آمریکای شمالی زندگی می کنم. سخت است در فارسی حرف زدن از زبانهای دیگر کمک نگرفتن اما شدنی است.

-- آیدین ، Nov 3, 2008 در ساعت 04:38 PM