رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ آذر ۱۳۸۸
دستگیری چند فعال مدنی در زنجان

سعید متین پور برای اجرای حکم به اوین منتقل شد

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

سعید متین پور روزنامه نگار و فعال مدنی آذربایجانی که از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود، برای گذراندن دوران محکومیت خود٬ بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شد.

Download it Here!

او روز بیست ام تیر ۸۸ از سوی قاضی صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به این دادگاه احضار شده بود که پس از حضور در دادگاه٬ ماموران او را بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل کردند. او ساعاتی بعد از طریق تلفن خانواده اش را از دستگیری خود مطلع کرده بود.

آقای متین‌پور چهارم خرداد ۱۳۸۶ در زنجان بازداشت و پس از تحمل ۲۷۸ روز بازداشت موقت٬ در هشتم اسفند ۸۷ به قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شده بود. این روزنامه‌نگار طی جلسه‌ای غیر علنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به اتهام ارتباط با بیگانگان به هفت سال و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یك‌سال حبس و در مجموع به هشت سال حبس تعزیری محكوم شده بود. دادگاه تجدید نظر استان تهران نیز آذر ماه ۸۷ حکم هشت سال زندان این فعال حقوق بشر آذربایجانی را تایید کرد.

به گفته خود وی، بیشتر مدت زمان بازداشت‌اش را در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین تهران و تحت فشار‌های شدید جسمی و روحی گذرانده است. خانواده متین پور اشاره می‌کنند او از ناراحتی های گوارشی و سردرد و کمردرد شدید پس از آزادی از زندان اوین رنج می برده است و اعلام می کنند انتقال سعید متین پور به زندان باعث نگرانی از وضعیت سلامتی جسمی او شده است.
متين پور فارغ التحصيل رشته فلسفه از دانشگاه تهران و عضو هیات تحریریه هفته نامه های «یارپاق»، «موج بیداری» و وبلاگ نویس و فعال مدنی است که به خاطر سفر به ترکیه و ارتباط با بیگانگان با این اتهامات روبرو شده است.

برای تهیه این گزارش با برادر همسر سعید متین پور، رئوف طاهری تماس گرفتم و از او خواستم از وضعیت این فعال مدنی بگوید. رئوف طاهری ساعاتی پس از این مصاحبه به دلیل شرکت در اعتراض به صدور حکم متین پور به همراه چند معترض دیگر در زنجان دستگیر شد.


چه دلیلی برای اجرای این حکم در مورد سعید متین پور اعلام شده است؟

آقای سعید متین‌پور یکی از فعالان سیاسی و قومی زنجان است که تا سال گذشته زنجان بودند. ایشان فعالیت‌های سیاسی‌شان را با عضویت رسمی در «جبهه‌ی مشارکت» استان زنجان شروع کردند. به مسایل و موضوعات نگاه کاملاً اصلاح‌طلبانه هم داشتند. او مطالبات حداقلی ترک‌زبانان زنجان را مطرح می‌کرد که کاملا در چارچوب قانون اساسی بوده، ازجمله برخورداری از حق آموزش رایگان و تحصیل به زبان مادری.

در همین رابطه در واقع می‌شود گفت که اکثر فعالان زنجان و ازجمله سعید متین‌پور را مورد تضییع حقوق مکرر و متنوع قرار دادند، به طوری که چند سال پیش در همان دوره‌ی اصلاحات ایشان را از استانداری زنجان اخراج کردند. در ماجرای توهین روزنامه‌ی «ایران» به ترک‌زبانان ایشان را مورد احضار و بازجویی و تهدید قرار دادند. حدوداً چند هفته پس از آن ماجرا در روز جهانی زبان مادری که ایشان مشغول توزیع شیرینی به شهروندان بودند، وی را با تعداد دیگری از زنجانی‌ها دستگیر کردند و به مدت بیست روز در انفرادی اطلاعات زنجان نگهداری کردند.

برای مدت کوتاهی ایشان را آزاد کردند و پس از آن از خرداد ماه ۱۳۸۶ به مدت نزدیک به ده ماه تحت شکنجه‌های شدید جسمی و روحی و توهین‌های عقیدتی در انفرادی بند ۲۰۹ اوین و همین طور بازداشتگاه اداره‌‌‌ی کل اطلاعات زنجان قرار دادند و در نهایت در آستانه‌ی تحویل سال ۱۳۸۷ ایشان را با جسمی تکیده و رنجور و افسرده آزاد کردند به قید ضمانت بی‌سابقه‌ی پانصد میلیون تومانی - به طوری که با سه سند مسکونی وابستگان ضمانت تامین شد- آزاد شدند.

سپس متأسفانه با سنگین‌ترین حکم که عبارت است از هشت سال حبس تعزیری، او را روانه‌ی زندان اوین کردند و عنوان اتهام ایشان هم سفر به ترکیه است. در حالی که عملا این کار واقع نشده و دیگران سفر کردند و ایشان متهم هستند که در آن ماجرا با مسافرین همکاری داشتند. اتهام‌شان «همکاری با بیگانگان جهت براندازی نظام جمهوری اسلامی» است.

در سفر ترکیه نقش او چه بوده؟

آن‌چه اطلاع دارم این است که متهمان ردیف اول و دوم آن پرونده که مسافر هم بودند و سفر هم کردند، یکی‌شان مطلقاً تبرئه شدند و در تجدیدنظری که داده شده متهم ردیف دوم را به‌عنوان کسی که تعلق‌ خاطر هم به نظام دارد تبرئه کردند. متهم ردیف اول هم با حکم یک سال حبس تعلیقی مواجه شدند که ایشان هم الان دیگر ایران نیستند و خارج از کشور زندگی می‌کنند. کسانی که عملاً سفر کردند؛ ضمن این که شخصاً هیچ اعتقادی ندارم به این نکته که سفر خارجی بخواهد محملی برای صدور این چنین حکم‌های سنگینی قرار بگیرد؛ با مشکلی مواجه نشدند.

به طوری که شما شاهد هستید به‌هرحال در این کشور روزنامه‌نگار آزاده جناب آقای اکبر گنجی حکم‌شان شش سال بود، خانم هاله اسفندیاری با آن اتهامات سنگینی که به او وارد شد و حتا فیلم اعترافات از ایشان پخش کردند، با قرار وثیقه‌ی سیصد میلیون تومانی آزاد شدند و بلافاصله هم اجازه‌ی خروج پیدا کردند. اما برای آقای سعید متین‌پور بدون این که جرمی واقع شده باشد، هشت سال حبس تعزیری صادر کردند.

علت این را من انتقام‌کشی از کسانی می‌دانم که فعالیت کردند و نگذاشتند فضای سیاسی و فرهنگی ایران به گورستان تبدیل شود و نتیجه‌اش را همه‌گان، همه‌ی جهانیان در انتخابات دهمین دوره‌ی ریاست جمهوری شاهد بودند و به عیان دیده‌اند. این گونه صدور احکام سنگین را من جز انتقام‌کشی از ملت و فرزندان آزاده‌‌اش چیز دیگری نمی‌بینم.

▪ ▪ ▪

اما بنابر گفته عطیه طاهری همسر سعید متین پور و خواهر رئوف طاهری روز پنجشنبه هفته گذشته پیش از برگزاری مراسم نیایشی که برای آزادی زندانیان سیاسی از جمله متین پور برگزار شده بود. عوامل انتظامی و امنیتی رئوف طاهری را نیز به همراه احمد مدادی و رضا عباسی دو تن دیگر از فعال های مدنی در زنجان را بدون حکم روشن قضایی دستگیر کردند.

او در گفت و گویی با صدا آمریکا اشاره می کند:
«برادرم رئوف اعلام کرده بودند که شب جمعه در منزلمان به منظور دعا برای زندانیان سیاسی و سعید متین پور که به هشت سال زندان محکوم شده و از روز شنبه محکومیتش اجرا می شود مراسم دعای کمیل برگزار خواهد شد که قبل از اینکه مراسم برگزار شود از نهادهای امنیتی استان زنجان با برادرم مهندس رئوف تماس گرفتند و از ایشان خواستند که خود را به اداره اطلاعات زنجان معرفی کند و برادرم پرسیدند که از چه بابت وآنها گفتند که شما اینجا می آیید مشخص می شود که ما شما را از چه بابتی خواسته ایم که برادرم گفت که من نمی توانم اینگونه و بدون حکم قضایی بیایم که آنها نیز گفتند مامور می فرستیم که سه ساعت پس از آن دو نفر از نیروهای امنیتی بدون اینکه هیچ حکم قضایی داشته باشند آمدند و برادرم را با خود بردند.

...ما هیچ اطلاعی از وضعیت برادرم تا کنون نداریم و تماسی که با اطلاعات هم گرفتیم هیچ جواب مشخصی به ما نداده اند و جواب سربالا به ما داده اند.وضعیت ما الان در اینجا بسیار بغرنج شده و ما حتی اجازه نداریم دعای کمیل برگزار کنیم و برای آزادی زندانیانمان دعا کنیم.در واقع این کاری که ما می کنیم یعنی دیگر امیدمان از همه جا قطع شده و نه رسانه ملی اخبار ما را پوشش خبری می دهد و نه مطبوعات آنقدر آزادی دارند و به رسالتشان عمل می کنند که اخبار فرزندان ما را پوشش دهند و ما مجبور شدیم که پناه ببریم به درگاه خداوند و مثل اینکه این کار هم دیگر امروزه در مملکت ما جرم شده است. نمی دانم ما دیگه خیلی مظلوم شدیم فقط می توانیم مظلومیتمان را فریاد بزنیم دیگه هیچی نمی تونم بگم.»

اما از آذربایجان خبر می رسد که فقط حکم سعید متین پور نبوده است که اجرا شده، فراز زهتاب، آیدین‌خواجه‌ای، امیرمردانی، مجید‌ماکوئی و احسان نجفی نسب نیز پنج تن از فعالان دانشجویی آذربایجان که از سوی دادگاه انقلاب تبریز به تحمل یک‌سال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی محکوم شده بودند جهت اجرای حکم٬ بازداشت و به زندان تبریز منتقل شده‌اند.

این افراد در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۷ و ۱۸ تیر ۸۸ ضمن دستگیری به زندان تبریز منتقل شده‌اند.
گفته می‌شود شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز پیش از این طی حکمی در ۲۰ بهمن ۸۷ با استناد به به محتوای یک وب‌لاگ سجاد رادمهر، فراز زهتاب، آیدین خواجه‌ای، امیر مردانی و احسان نجفی‌نسب از دانشجویان دانشگاه تبریز و مجید ماکوئی دانشجوی کشتی سازی، دانشگاه مالک اشتر اصفهان را هر کدام به تحمل یک سال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی محکوم کرده بود که دادگاه تجدیدنظر در اردیبهشت ۸۸ حکم اولیه را تایید کرد. اتهام این افراد مشارکت در تشکیل و اداره یک گروه جهت بر هم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام عنوان شده است .

آن ها در تابستان سال گذشته در تبریز بازداشت و پس از نزدیک به سه ماه بازداشت موقت به قید وثیقه آزاد شده بودند.


Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقای متین پور از جمله انسانهایی است که زندگی خود را وقف آزادیخواهی و مبارزه برای آرمانهای ملت خود نموده است. به امید آزادی هر چه سریع همه آزادیخواهان از بند رژیم و آزادی همه جانبه سیاسی و فرهنگی برای همه اقوام و ملل ایران.

-- Araz A ، Jul 19, 2009 در ساعت 07:07 PM

به اراز:
میگم چطوره هگی اصلا بزنیم زیر ایران؟؟؟!!!!!
حالا که همش از کمونیستها یاد گرفتیم بگیم ملل خوب یهو بگیم بین الملل و خیال خودمونو راحت کنیم. مثلا بگیم ایران نداریم یک ترکستان داریم (زیر نظر ارباب ترکیه) و یه کردستان و یه یزدستان و یه خوزستان و ... که اینها از بدو تاریخ از هم سوا بودند هیچوقت هم زبون همدیگر را نمیفهمیدن و اصلا حکومت ترکان هم از قرن یازده میلادی تا دوران صفوی و قاجار جزیی از ستم تاریخی قوم (دروغین) فارس -- ببخشید پارس-- بودن و ایران اصلا وجود نداشته.
اینجوری برادران ترکیه ای و حاشیه جنوب خلیج فارس --- اه ببخشید الخلیج العربی -- و بقیه برادران جدایی طلب -- باز هم ببخشید --- هویت طلب(؟؟؟) خوشحال میشن؟؟؟

-- عالمی‌ ، Jul 20, 2009 در ساعت 07:07 PM

متا سفانه این روشنفکران در کشوری زندگی میکنند که هر صدای حقی رامیخواهند خفه کنند و هر روز جرم دیگری به مردم بیگناه میبندند چون زندانهاکمکم بر میشوند وبایددلایل جدید برای ادمکشی پیداکنند.

-- م ، Jul 20, 2009 در ساعت 07:07 PM

سعید متین پور دارای افکاری بسیار متعالی در زمینه حقوق بشر است و نامیدن نام وی در زمره جبهه مشارکت ظلمی بس بزرگ به این فعال حقوق بشر آذربایجانی است.
رئوف طاهری علیرغم احترامی که برای وی قائلم اما به خاطر تعلق خاطزش به جبهه مشارکت قضیه را به اصلاحات ربط می دهد اما سعید یک فعال حقوق بشر و روزنامه نگار آذربایجانی بود که در چارچوب تنها امکانهای رسمی برای فعالیت می خواست فعالیت کند و در اواخر از جبهه مشارکت به خاطر اختلاف نظر بر سر مسئله ملی آذربایجان استعفا داد و در انتخابات 1384 و کاندیداتوری معین عملا وارد عرصه انتخاباتی نشد
خواستها و عمل سعید خود گویای همه واقعیتهاست.

-- علی ، Jul 20, 2009 در ساعت 07:07 PM

جناب عالمی
اگه من ترک نخوام با فارسها به بهشت بروم کی رو باید ببینم.
آقای محترم ترکها بهشت زورکی فارسی نمی خوان.
حالا می خوای ما رو به عربهای خلیج ببند یا ترکهای ترکیه.
خواسته یک ملت بالاتر از هر تاریخیه.
تو تاریخ چه جوری شده رو ولش کن الان ترک و عرب و بلوچ و کرد و ترکمن حتی حق داشتن یک مدرسه به زبان مادریشون رو ندارن و این حق انسانی از اونها سلب شده است.
من تا حالا یه فارس با شرافت ندیدم که از این حق دفاع کنه و یا حداقل خیلی انگت شماره اما تو سال 85 سه هزار تن از به اصطلاح روشنفکران فارس رو دیدم که بر علیه خواستهای ملت آذربایجان بیانیه دادن.
سعید متین پور تنها به خاطر خواستن حقوق انسانی و ملی برای آذربایجانیها و دفاع از حقوق زندانیان سیاسی آذربایجانی محاکمه و به 8 سال زندان محکوم شد.
حالا شما هر جوری می خوای فکر کن

-- بابک سلماسی ، Aug 30, 2009 در ساعت 07:07 PM

سعید را از دوران دانشگاه می شناختم.بعد از دوران لیسانس ما همدیگر را ندیدیم.با سعید و دیگر دوستان روزگار خوبی گذراندیم.وی انسانی به تمام معنی دوست داشتنی بود.و اکنون که این مجاهدت وی را می بینم به تلقی ان دورانم باور و یقین بیشتری یافته ام.متاسفانه به دایل مختلف ارتباط ما با دوستان دوران لیسانس قطع شد و اکنون که این خبر را در المان می خوانم بسیار متاثر و اندوهگین هستم.برای ازادی سعید و تمامی همرزمانش دعا کرده و به امید ان روزی هستم که جامعه امروز کشور جامعه دموکراتیک باشد تا هر صدای ازادی را نتوان به راحتی در نطفه خفه نمود.
من هم همانند سعید یک اذربایجانی هستم ولی هر اذربایجانی نمی تواند فردی ازادی خواهی چون سعید باشد زیرا ازادیخواهی فقط به حرف نیست بلکه عملی می خواهد که در این کشور تاوان زیادی دارد و هر کس را یارای تحمل ان نیست.سعید از جمله ان شیرمردانی است که تعداشان اندک و انگشت شمار است.
به امید ازادی

-- ا.اسدی ، Dec 12, 2009 در ساعت 07:07 PM