رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ مهر ۱۳۸۹
در حاشیه‌ی تشکیل دست راستی‌ترین کابینه در تاریخ معاصر هلند

قیام دموکرات مسیحی‌ها علیه خیرت ویلدرز

فروغ.ن.تمیمی

در روز شنبه دوم اکتبر، بیش از چهار هزارنفر از اعضای حزب دموکرات مسیحی س.د.آ در هلند، در گردهمایی حزب‌شان برای تصمیم‌گیری درباره‌ی همکاری و یا عدم همکاری با حزب اسلام‌ستیز آزادی شرکت کردند.
در این گردهمایی، موافقان و مخالفان ائتلاف با خیرت ویلدرز، رهبر دست راستی‌های افراطی، با شدت و حرارت تمام در جانبداری و هم علیه سیاست‌های او سخن گفتند.

ائتلاف با حزب آزادی، گروهی بزرگی از دموکرات‌مسیحی‌ها را با یک بحران اخلاقی مواجه کرده است. این گروه به رهبری آب کلینک، وزیر بهداری دولت فعلی خواهان در پیش گرفتن یک سیاست مبتنی بر جذب مهاجران مسلمان در جامعه و نه دفع آنها است. این در حالی است که خیرت ویلدرز خواهان کاهش شدید هزینه‌هایی است که دولت تاکنون برای یادگیری زبان هلندی و جذب مسلمانان در جامعه پرداخت کرده است.


آب کلینک وزیر بهداری دولت فعلی

حزب آزادی خط مشی خود را بر مبنای اسلام‌ستیزی، مهاجرستیزی و هم ناسیونالیسم بنا نهاده و به پیش می‌برد.این روزها ضدیت با اسلام و مسلمانان به شعار اصلی دست راستی‌های اروپا و امریکا تبدیل شده و خیرت ویلدرز می‌رود تا به عنوان پیشاهنگ آنها در زمره‌ی قدیسان جنگ‌های صلیبی جای گیرد.

مخالفان دموکرات مسیحی ویلدرز و حزب او در گردهمایی روز شنبه با استناد به آیات انجیل و یا قانون اساسی با قاطعیت خواهان عدم همکاری حزب خود با دست راستی‌های افراطی شدند. آنها با به کار کردن عباراتی از قبیل «ویلدرز یهودای خائنی بیش نیست. ویلدرز خواهان تفرقه است. ویلدرز خواهان طرد و انزوای یک میلیون مسلمان است. خیرت ویلدرز مسبب دو قطبی شدن جامعه است.

افکار نژادپرستانه و تبعیض‌آلود ویلدرز، حیثیت بین‌المللی هلند را به خطر انداخته است. همکاری با خیرت ویلدرز یعنی مخالفت با آزادی مذهب و آزادی عقیده. از حقوق اقلیت مسلمانان در این کشور دفاع کنید. اول مسلمانان، بعد یهودیان و سرانجام نوبت ما مسیحیان هم خواهد رسید و ...»، به مخالفت شدید با شرکت دموکرات مسیحی‌ها در کابینه‌ای پرداختند که تحت نفوذ مخالفان اسلام است.


خیرت ویلدرز رهبر دست راستی‌های افراطی

هم‌چنین در چند روز اخیر چندتن از شخصیت‌های تراز اول این حزب با مبارزه علیه جناح موافق با ویلدرز به رهبری ماکسیم فرهاخن، وزیر امور خارجه‌ی فعلی، تهدید به استعفا کرده‌اند. با این همه در گردهمایی روز شنبه با وجود همه‌ی مخالفت‌ها، اکثریت حاضر یعنی دوسوم از شرکت‌کنندگان به تشکیل کابینه‌ی ائتلافی با شرکت حزب لیبرال ف.ف.د و همکاری با حزب آزادی به عنوان مشاور دولت رای مثبت داده‌اند.

کابینه‌ی جدید هلند پس از نزدیک به سه ماه مذاکره میان احزاب برنده و بازنده‌ی انتخابات ماه ژوئن گذشته، سرانجام از ائتلاف دوحزب لیبرال یا ف‌.ف‌.د با حزب دموکرات مسیحی و هم با همکاری همه‌جانبه‌ی حزب راست افراطی «آزادی» به زودی تشکیل خواهد شد. تشکیل کابینه‌ای یک دست با شرکت دوحزب راست‌گرا و هم حزب میانه‌روی دموکرات مسیحی در تاریخ معاصر هلند بی‌سابقه است.

احزاب چپ در هلند با حسرت و خشم شاهد روی کار آمدن یک دولت دست راستی تمام عیار هستند؛ دولتی که تداوم سیاست‌های نئولیبرالیستی را با افت قدرت خرید مردم، گران شدن خدمات پزشکی، صرفه‌جویی میلیاردها یورو در زمینه‌ی خدمات فرهنگی و رسانه‌ای درپیش خواهد گرفت و هم کمک‌های اقتصادی و آموزشی هلند به کشورهای در حال توسعه را کاهش خواهد داد.

نظرسنجی‌های اخیر در هلند نشان می‌دهد که تعداد هواداران حزب آزادی روزبه‌روز افزایش می‌یابد. خیرت ویلدرز در مدتی کوتاه توانست با در پیش گرفتن سیاستی پوپولیستی و تبلیغات وسیع علیه مهاجرت مسلمانان به هلند، بخش بزرگی از رای دهندگان ناراضی و ناامید جامعه را به خود جلب کند؛ و به‌خصوص در جنوب این کشور اکثریت آرا را به خود اختصاص دهد. بحران اقتصادی سال گذشته، رشد بیکاری، افزایش ناامنی و رشد بزهکاری در میان هلندی‌های مراکشی‌الاصل از دلایل دیگر روی آوردن یک ملیون و نیم نفر از رای‌دهندگان به حزب آزادی است.

به قدرت رسیدن خیرت ویلدرز، سبب تحرک سیاسی و همکاری میان راست‌های سوئد، بلژیک، آلمان و مناطق دیگر اروپا شده است. آنها خواهان کپی‌برداری از نسخه‌ی موفق هلند هستند.
تبلیغات همه‌جانبه‌ی راست‌گرایان افراطی در اروپای شمالی علیه خطر قریب‌الوقوع یک سونامی اسلامی و هشدار مداوم آنها در مورد انهدام تمدن غرب به دست مسلمانان، بحران اقتصادی و افزایش بیکاران از دلایل روی آوردن مردم به دست راستی‌ها در این کشورها است.

پس از پیروزی راست افراطی در نروژ، دانمارک و هلند، و هم ورود همتایان آنها به پارلمان سوئد، اکنون نوبت آلمانی‌ها است تا هرچه سریع‌تر دست به کار ساختن حزبی ویلدرزی در کشور خود شوند. در همان ساعاتی که دموکرات مسیحی‌ها در حال بحث و جدال بر سر همکاری با خیرت ویلدرز بودند، او به دعوت هم‌فکران آلمانی خود در برلین علیه اسلام و مهاجران مسلمان سخنرانی کرد.

خوشبختانه با تلاش گروهی از روشنفکران هلند، این سیاستمدار افراطی در روز دوشنبه چهارم اکتبر به شکایت جمعی از مردم به خاطر اقدام به تفرقه‌افکنی میان شهروندان، توهین به دین اسلام و کتاب آسمانی مسلمانان راهی دادگاه خواهد شد.ویلدرز قرآن مجید را با کتاب «نبرد من» نوشته‌ی آدولف هیتلر مقایسه کرده و خواهان ممنوع شدن چاپ این کتاب در هلند شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

طنز تلخی است انگاری نقش قربانی در طی قرون گذشته از یهودیان به مسلمانان در دوران کنونی منتقل شده است. انگاری همه جای دنیا چون اسمت مسلمان است و چون در کشوری مسلمان زاده شده ای و چون والدینت مسلمان بوده اند باید دایم در حال اثبات کردن این باشی که تروریست نیستی افراط گرا نیستی و ازارت به کسی نمیرسد.

-- شمس ، Oct 3, 2010 در ساعت 03:45 PM

خب بنده خدا خوب مقایسه ای کرده دیگه.

-- بدون نام ، Oct 3, 2010 در ساعت 03:45 PM

آقا شمس گرامی

نظر شما در باره آیات زیر چیست؟
آیه 51 از سوره مائده:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد يهود و نصارى را دوستان خود مگيريد كه بعضى از آنان دوستان بعضى ديگرند و هر كس از شما آنها را به دوستى گيرد از آنان خواهد بود آرى خدا گروه ستمگران را راه نمى‏نمايد

آیه 39 از سوره انفال:
وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلّه فَإِنِ انتَهَوْاْ فَإِنَّ اللّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
و با آنان بجنگيد تا فتنه‏اى بر جاى نماند و دين يكسره از آن خدا گردد تا مگر از كفر بازايستند. قطعا خدا به آنچه انجام مى‏دهند بيناست

آیا آیه 51 از سوره مائده مؤید این نیست که مسلمانان در مورد یهودیان ومسیحیان تبعیض قائل میشوند؟ حال چگونه شما توقع دارید که آنها در مورد مسلمانان تبعیض قائل نشوند؟ درحالیکه یهودیان هم بر طبق کتاب مقدسشان خود راقوم برگزیده خدا وتافته های جدا بافته از پیروان سایر ادیان میدانند. مگر نه اینست که قرآن نیز ادیان یهودی ومسیحی را به عنوان ادیان ابراهیمی به رسمیت شناخته است؟ پس چرابا وجود به رسمیت شناختن این دو دین، بانزول آیه 51 از سوره مائده، میان مسلمانان تخم بدبینی می پاشندو دیگر اینکه بر چه اساسی قوم یهود، قوم برگزیده خداوند است؟

-- علی کبیری ، Oct 4, 2010 در ساعت 03:45 PM

آقا یا خانم شمس
این همه حمله تروریستی، این همه برادر کشی در پاکستان، افغانستان، فلسطین،عراق و ایران
مدرک نیست علیه ما!؟
این همه حدیث و آیه مروّج خشونت مدرک نیست علیه ما؟
این همه مستندات تاریخ طبری و بیهقی از کشتارهای صدر اسلام مدرک نیست علیه ما؟
معلومه اگه بی آزاریم باید ثابت کنیم

-- علیرضا ، Oct 5, 2010 در ساعت 03:45 PM

این طرز تفکر رو خود مسلمونا رقم زدن. چطور وقتی یه کاریکاتوریست گمنام دانمارکی یا یه کشیش وارفته آمریکایی به اسلام توهین می کنن مسلمونا به کلیسای مسیحیا حمله می کنن و اینو به همه افراد کشور اون افراد ربط می دن. اما وقتی نوبت به خودشون می رسه باید حساب مسلمون تروریست از بقیه مسلمونا جدا باشه؟! بعد این ننه من غریبم بازی های مسلمونا چیه؟! چرا اکثریتشون بیانیه نمیدن کارای القاعده رو به طور خیلی واضح و روشن محکوم کنن؟! چرا وقتی نوبت به مسلمونای خطاکار می رسه همه ساکت می شن؟! چرا اگه والدینی نام بچشونو بن لادن بذاره بقیه مسلمونا این رو به حساب توهین نمیذارن؟!

-- مونا ، Oct 5, 2010 در ساعت 03:45 PM

با درود به این مرد شجاع، اون عقیدهٔ خودش رو در مورد اسلام گفته، و هیچ توهینی به مسلمانان نکرده، ابراز عقیده را فقط مسلمونهای افراطی توهین میدونن

-- Mohammad ، Oct 5, 2010 در ساعت 03:45 PM

خانم نویسنده
بجای بی طرفی، آخر مطلب نوشته
«خوشبختانه» این آدم با تلاش روشنفکرها داره دادگاهی میشه!
بامزه نیست تو رو خدا؟!

-- سبحان ، Oct 5, 2010 در ساعت 03:45 PM

باید حرفهای سیاستمداران را با سنگ عملشان محك زد . شما اگر از نزدیك با نحوه رفتار برخی از مسلمانان ساكن اروپا برخورد داشته باشید آنگاه میتوانید درك كنید چرا سیاستمداری مانند ویلدرس و بقیه راستهای افراطی هر روز در بین مردم خود مورد توجه بیشتری قرار میگیرند . مطمئن باشید اگر مراكشی های ساكن هلند كه مهمان ناخوانده هستند بعد از قتل بی رحمانه تئو ون گوگ توسط یك جوان نادان عكس این قاتل را در مساجد خود نمیگذاشتند و از او تجلیل نمیكردند ، امثال ویلدرس نمیتوانستند موفقیتهای امروز خود را كسب كنند و خواستار فشار هرچه بیشتر به مهاجران شوند . افراط گرائی افراط گرائی به دنبال می آورد . دعا میكنم دادگاه رای به برائت ویلدرس بدهد چون مطمئنم اگر او محكوم بشود و به زندان برود اكمتر تز ۴ سال دیگر نخست وزیر هلند خواهد شد یا حزبش تمام قدرت را به دست خواهد گرفت .

-- كریم احمد ، Oct 5, 2010 در ساعت 03:45 PM

نظرات خوانندگان جالب است. اولین سوال من این است که مسلمان کیست؟ ایا کسی است که در خانواده ای مسلمان زاده شده؟ ایا چون اسمش علی و زهرا است؟ اگر تا چه حد به این دین پای بند باشی میشوی مسلمان و لابد بدهکار همه عملیات تروریستی عالم.
چند درصد از مردم ایران مطابق استانداردهای القاعده مسلمان هستند؟ در حالی که القاعده کشتن ایرانی ها را از کشتن یهود و مسیحی مستحب تر میداند که چون بدعت گذار دینند.
حالا این دیگر مضحک است که هم القاعده مسلمانت نمیداند و هم بدهکار جنایات القاعده ای.
متر مسلمانی از کجا اغاز میشود ؟ ایا منکه در خانواده ای مسلمان و ایرانی به دنیا امدم اما اخرین نمازمم را 20 سال پیش خواندم هم شامل متر حضرات هستم؟ اصلا شما که هستی که بخواهی من و دیگری و مسلک و مذهبم را متر کنی و بعد هم قرار صادر کنی.
بنده شخصا خودم را بی دین میدانم اما به تو امثال تو نوعی هیچ ربطی ندارد که من چه مذهبی دارم که حالا برای کشتار القاعده سین جیمم میکنی.
لابد خواننده ای که اسمش علیرضا است در خانواده زرتشتی و یا یهودی متولد شده. عزیز من تو خودت چندتا بیانیه بر علیه تروریسم اسلامی صادر کرده ای که حالا از دیگران طلبش میکنی.
دیوانگان مذهبی از هر دینی از یکدیگر بدترند.
ایا اگر بحث انسان مطرح است چرا در مورد کشورهای افریقایی که در هر روزش به اندازه 11 سپتامبر ادم میمیرد و کشته میشود یقه درانی نمیکنید؟ تا کسی در دنیا حرف از حقوق فلسطینی ها میزند برچسب های نوکر دولت ایران و انتی سمیتیست و.... اماده اند تا نابودت کنند.
مثل اینکه دکترین جورج بوش که اگر با ما نیستی با انهایی هم چنان در حال تاختن است.

-- ali ، Oct 5, 2010 در ساعت 03:45 PM

علی عزیز متشکرم از جوابی که به اینها دادی

-- فاطمه ، Oct 5, 2010 در ساعت 03:45 PM

علی آقا
من علیرضا هستم. برخلاف اطمینان شما که گفتید لابد از خانوادهای غیرمسلمان هستم، رسماً مسلمانم و از خانواده‌ای مسلمان.
مثل خود شما نماز هم می خواندم.
ضمناً نظرم را بخوانی هیچ جایی درخواست صدور بیانیه نکردم.
متأسفانه هم زود قضاوت کردی و هم این که درست نظر خواننده‌های را نخوندی و ندیدی.
همانطور که متوجه حرف اصلی نشدی.
با خواندن نظرها معلومه که کی داره یقه پاره می کنه...

-- علیرضا ، Oct 5, 2010 در ساعت 03:45 PM