رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ شهریور ۱۳۸۹
گزارشی از انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان

دو نامزد از دو اقلیت کوچک در افغانستان

لینا آریا

در میان بیش از دوهزار نامزد انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان، برای اولین بار نام دو شهروند از دو اقلیت در افغانستان، یکی هندو و دیگری سیک نیز دیده می‌شود.

Download it Here!

هندوها و سیک‌ها اقلیت‌های کوچکی‌اند که بر اساس قانون اساسی افغانستان، حق نامزد شدن برای ریاست جمهوری را ندارند، اما می‌توانند برای انتخابات مجلس نمایندگان نامزد شوند.

اولین نامزد سیک‌ها برای انتخابات پارلمانی افغانستان، پرتپال سینگ است.

وی از چندین سال به این‌سو در مغازه‌اش داروهای گیاهی یونانی را به فروش می‌رساند. این شغلی است که وی از پدرانش به ارث برده است.

نامزد هندوها اما انارکلی هنریار، چهره‌ی به نسبت شناخته شده‌ای است. حداقل شهروندان کابل او را می‌شناسند.


در سال‌های اخیر، خانم هنریار، یگانه نماینده‌ی هندوها است که در محافل بزرگ سیاسی و اجتماعی شرکت کرده و با سخنانش توجه همه را به خود جلب کرده است.

خانم هنریار از چندین سال به این‌سو در سمت معاون بخش زنان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان کار می‌کند.

تلاش برای کسب رای

در دهه‌ی ۴۰ خورشیدی، هزاران خانواده‌ی هندو و سیک در افغانستان زندگی می‌کردند و بیشترشان نیز تجارت پیشه بودند.

با آغاز جنگ‌های داخلی در دهه‌ی ۷۰ خورشیدی اما بیشتر این شهروندان افغانی ضرر کردند و ناچار به ترک کشور شدند.

با سقوط حکومت طالبان دوباره شماری از هندوها و سیک‌های افغانستان به کشور برگشتند.

بر اساس آمارهایی که نمایندگان این دو اقلیت قومی و مذهبی ارایه می‌کنند، در حال حاضر چهارهزار خانواده‌ی هندو و سیک در افغانستان زندگی می‌کنند.

برای برنده شدن آقای پرتپال سینگ و خانم انارکلی هنریار در انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان این آرا کافی نیست.


به همین منظور این دو نامزد با شرکت در اجتماعات مختلف، تلاش دارند تا آرای دیگر اقوام را نیز به دست آورند. پرتپال سینگ گفت عکس‌هایش را در اطراف شهر نصب کرده است تا مردم بیشتر با او آشنا شوند و در گردهمایی‌ها نیز برنامه‌ها و اهداف خود را تشریح می‌کند.

بزرگ‌ترین اهداف

خانم هنریار می‌گوید که قصد نداشته خودش را نامزد کند و سر آخر با هدف کمک به هموطنانش، وارد این عرصه‌ی رقابتی شده است.

وی ادامه می‌دهد که بزرگان قومش از او تقاضا کرده‌اند تا در این انتخابات نامزد و نماینده‌ی آنها شود.

وی بزرگ‌ترین هدف خود از رفتن به مجلس نمایندگان را تلاش برای حل مشکلات افغان‌ها و به‌خصوص اقلیت‌های قومی و مذهبی هندو و سیک‌ عنوان کرده است.

او گفت در حال حاضر آنان مشکل امنیت شخصی دارند. کودکان آنان در بخش آموزش مشکل دارند و زمین‌های‌شان غصب شده است؛ حتی محل سوختن مرده‌های‌شان نیز غصب شده است.

پرتپال سینگ نیز با همین اهداف می‌خواهد به مجلس نمایندگان راه پیدا کند. او کاریابی برای همه‌ی شهروندان افغانستان را مهم‌ترین مسئله‌ی این کشور می‌داند.

رقابت‌های منفی

در جامعه‌ای که ۹۹ درصد شهروندان آن مسلمان هستند، رقابت برای نامزدان هندو و سیک کار آسانی نیست. برخی از نامزدان دیگر به خاطر شهرت‌یابی و برانگیختن احساسات دینی و مذهبی مردم برای گرفتن رای، نامزدان هندو و سیک را هدف حمله‌ی لفظی قرار داده‌اند.

انار کلی هنریار می ‌گوید یکی از نامزدان علیه وی شعار داده و گفته است که او از هندوستان تمویل می‌شود، کافر است و نباید برایش رای داده شود.

آقای پرتپال سینگ نیز گفت برخی از مردم که آگاهی‌شان پایین است وی را هندو، کافر و شهروند هندوستان خطاب می‌کنند.

وی با ناراحتی از این موضوع افزود با وجود این‌همه خدمت هندوها و سیک‌ها، هنوز هم کسانی هستند که آنان را حتی شهروند افغانستان نمی‌دانند.

در عین حال شاه سلطان عاکفی، عضو کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلفات انتخاباتی گفت: «هندوها و سیک‌ها شهروندان افغانستان هستند و هر نامزدی که علیه نامزدان آنها حرف‌های تحریک‌آمیز گفته باشد، خلاف قانون عمل کرده است.»

وی افزود که تاکنون در این مورد شکایت رسمی دریافت نکرده‌اند، تا به آن رسیدگی شود. قرار است انتخابات پارلمانی افغانستان در 27 شهریور سال جاری برگزار شود.

Share/Save/Bookmark