رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ دی ۱۳۸۸
هارون امیرزاده، تحلیل‌گر مسائل افغانستان:

مجلس افغانستان متاثر از انتخابات ناسالم است

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

در حالی که مقامات افغان باید بزودی در کنفرانس بین المللی افغانستان در لندن شرکت کنند و کمک‌های خارجی تازه‌ای را برای سامان‌بخشی به مسائل این کشور جذب نمایند، مجلس نمایندگان افغانستان برای بار دوم به تعداد قابل توجهی از کاندیداهای حامد کرزای رییس جمهور این کشور برای تصدی وزارت‏خانه‏ها رأی نداد.

Download it Here!

برخی تحلیل‌گران این امر را نشانه‏ی قدرت‏مندی مجلس و برخی دیگر دلیل بر بی‏برنامگی و اختلافات درون مجلس افغانستان می‏دانند.

هارون امیرزاده، تحلیل‌گر مسائل افغانستان در لندن به زمانه می‌گوید:

طبق قانون اساسی افغانستان، مجلس نمایندگان این کشور اختیارات خاص خود را دارد. از جمله‏ی این اختیارات، تایید و یا رد اعضای کابینه‏ی پیشنهادی حکومت یا رییس جمهور است.

در پنج سالی که از تشکیل مجلس نمایندگان افغانستان می‏گذرد، این مجلس کارایی چندانی نداشته و همیشه به مثابه‏ی ابزار دست حکومت کار کرده و انتقادهای زیادی را متوجه خود کرده است.

به نظر می‏رسد که پس از انتخابات جنجال‏برانگیز ریاست جمهوری، پارلمان افغانستان بسیار متأثر از پس‏لرزه‏های تقلب‏ها و اختلافات شدید به وجود آمده در انتخابات است.

در گذشته رییس جمهور توانسته بود از اختلافات داخلی پارلمان، به خصوص گرایشات قومی استفاده کند و کابینه‏های دلخواهش را موفق از سد پارلمان بگذراند.


اما امروز به نظر می‏رسد که رییس جمهور در این بازی چندان موفق نیست. از یک نقطه‏نظر او توانسته است تعدادی از اعضای اصلی کابینه‏ی خود را موفقیت‏آمیز به تایید پارلمان برساند. ولی بخش بیشتر اعضای کابینه را نتوانست به مجلس بقبولاند.

با توجه به این که مجلس افغانستان برای مدتی تعطیل خواهد بود و نمایندگان به مرخصی می‏روند، آیا این وضعیت بحران تازه‏ای در مسایل مربوط به مدیریت کشور ایجاد نخواهد کرد؟

افغانستان از مدت‏ها پیش در بحران مدیریت به سر می‏برد و کشور به بحران عادت کرده است. هم‏اکنون هم وزرایی که به عنوان سرپرست وجود دارند، کار می‏کنند.

اما واقعیت این است که آقای کرزی وزاری اصلی‏ای مانند وزرای دادگستری، داخلی، دفاع و خارجه و وزارت‏خانه‏های کلید‏ی‏ای را که تیم‏اش بیشتر در آن‏جا حضور دارند و آقای کرزی به آنها اتکای بیشتری دارد، توانسته است در دو مرحله رای اعتماد برای آن ها را از مجلس به دست بیاورد. تعداد زیادی از این وزرا حمایت غرب را هم پشت خود دارند.

به این خاطر فکر نمی‏کنم، از این نقطه‏نظر بحران مدیریت در کشور به وجود بیاید. ولی طبیعتا اگر آقای کرزی می‏توانست تمام کابینه‏ی خود را تکمیل کند، بهتر بود. او هم می‏توانست با دستی باز در داخل مملکت کار کند و هم این که می‏توانست قوی‏تر از اکنون در کنفرانس لندن شرکت کند.

آیا از کابینه‏ی فعلی با تعداد ۱۴ نفری که در دو مرحله انتخاب شده‏اند، در اجلاس آینده‏ی لندن شرکت خواهند کرد و بحران اعتماد بین مجلس و رئیس جمهور چه نقشی در دست یابی افغانستان به کمک های بین المللی در این اجلاس خواهد داشت؟

از جزییات نحوه‏ی شرکت دولت در این کنفرانس اطلاع ندارم. ممکن است که تمام اعضای انتخاب شده‏ی کابینه‏ی آقای کرزی وارد لندن شوند؛ یا این که تنها وزیر خارجه و یا هیأتی که تحت سرپرستی وزیر خارجه باشند در این کنفرانس شرکت کنند.


ولی در هر صورت اگر کابینه‏ی آقای کرزی پیش از کنفرانس لندن تکمیل نشود، شرکت در این کنفرانس دست‏آوردی نخواهد داشت و فکر می‏کنم دولت بدون دست‏آورد خاصی از این کنفرانس به کشور بازگردد.

پس از شروع به کار مجدد پارلمان افغانستان، چشم‏انداز را چگونه می‏بینید؟ آیا دولت موفق خواهد شد بر بحران فعلی فائق آید و وزرای خود را تکمیل کند؟ اساسا رابطه‏ی میان دولت و پارلمان افغانستان را در آینده چگونه می‏بینید؟

رابطه‏ی دولت و پارلمان افغانستان در پنج سال گذشته هم چندان دوستانه نبوده است. این دو نهاد در مراحل مختلفی تنش داشته‏اند و پارلمان همواره دولت را متهم کرده که به خواسته‏ها و قوانینی که از تصویب مجلس گذشته عمل نمی‏کند.

ولی پس از شروع به کار دوباره‏ی مجلس، زمان بسیار کمی به پایان کار این پارلمان باقی می‏ماند. اگر قرار شود که انتخابات پارلمانی به موقع در افغانستان برگزار شود، مشغله‏ی فکری تعداد زیادی از اعضای مجلس که تمایل دارند دوباره خود را کاندیدا کنند، بیشتر کمپین انتخاباتی خواهد بود تا مسایل دیگر.

اما ممکن است آقای کرزی اعضای باقی‏مانده‏ی کابینه را بعد از پایان تعطیلات پارلمان، دوباره به مجلس بیاورد و با رایزنی‏ها و شیوه‏هایی که به آن عادت دارد، بتواند تعداد دیگری از اعضای کابینه را هم تکمیل کند.

Share/Save/Bookmark