رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ تیر ۱۳۸۸
نگاهی به بازتاب تایید انتخابات ریاست جمهوری بوسیله شورای نگهبان در رسانه‌های آمریکای شمالی

بی‌اعتمادی درون و برون به نتیجه انتخابات ایران

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

Download it Here!

صبح روز سه‌شنبه، ۳۰ ماه جون،بسیاری از مخاطبان رسانه‌های آمریکای شمالی که با دقتی زیاد رویدادهای دو هفته اخیر را دنبال کرده‌اند، با تعجب با این تیتر خبری روبرو شدند که انتخابات ایران تایید شده و محمود احمدی‌نژاد به مدت چهار سال دیگر، سکان قوه مجریه ایران در در دست خواهد گرفت.

گلوب اند میل، روزنامه سراسری کانادا گزارشی به نقل از اسوشیتد پرس منتشر کرد و به شادی و خوشحالی طرفداران محمود احمدی‌نزاد بعد از تایید انتخابات از سوی شورای نگهبان اشاره نمود. این گزارش به نقل از میرحسین موسوی می‌فزاید که محمود احمدی‌نژاد عملا انتخابات را دزدیده است و کارشناسان غربی معتقدند که نسبت ۲ به ۱ آرای احمدی‌نژاد به موسوی مشکوک به نظر می‌رسد. میرحسین موسوی پیش از خواستار ابطال انتخابات اخیر و برگزاری مجدد آن شده بود.

این گزارش در عین حال به شکاف ایجاد شده میان مردم هم اشاره می‌کند که بعضی تایید نتیجه انتخابات بوسیله شورای نگهبان را صحیح و عادلانه دانسته اند و گروهی دیگر آنرا زیر سوال می‌برند.

هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا نیز نسبت به تایید نتیجه انتخابات ایران واکنش نشان داد. کلینتون در نشست خبری وزارت امور خارجه آمریکا در روز دوشنبه ۲۹ ماه جاری میلادیضمن آنکه اعلام کرد مسائل ایران را به دقت ارزیابی خواهد کرد، رسما نگفت که آیا دولت آمریکا، انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد را به رسمیت خواهد شناخت یا نه؟

وزیر امورخارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که رفتار آمریکا با ایران بر پایه منافع ملی کشورش خواهد بود. کلینتون اما گفت که عدم اعتماد میان ایرانیان و دولتشان افزایش یافته و تبدیل به یک شکاف عمیق شده و به اعتقاد او این اختلاف بر اساس بازشماری محدود صندوق‌های رای برطرف نخواهد شد.

اما کلینتون با اشاره به این نکته که انتخابات مساله داخلی ایرانیان است افزود که امیدوار است این مشکل به نحوی صلح‌آمیز و با احترام به آزادی بیان توسط خود ایرانیان حل و فصل شود.

آمریکا در روزهای اخیر از سوی ایران متهم به دخالت در مسائل داخلی شده اما مقام‌های آمریکایی این دخالت را شدیدا رد کرده‌اند. با این همه هم باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و هم هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه، به نحوی از تلاش صلح آمیز معترضین به نتیجه انتکابات حمایت کرده‌اند.

هیلاری کلینتون دیروز گفت که هم موضع او و هم موضع دولت آمریکا این بوده است که از حقوق اولیه و ارزش‌های بنیادین مردم ایران که خواهان شنیده شدن صدایشان و به حساب آمدن آرای‌شان هستند، حمایت می‌کند.

واشینگتن پست نیز در گزارشی به اعتراضات مردمی و تکبیرهای ممتد مردم از بالای پشت‌بام‌های تهران بعد از اعلام تایید نتیجه انتخابات توسط شورای نگهبان اشاره کرد.

در گزارش این روزنامه به استقرار نیروهای بسیجی و انتظامی در خیابان‌ها، پیش از اعلام شورای نگهبان، اشاره شده که قصد داشته‌اند مانع برپایی هرگونه تظاهراتی شوند، اما مردم با شعارهای الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور اعتراض خود را از روی پشت‌بام خانه‌هاشان ابراز کرده‌اند.

گزارش واشینگتن پست می‌افزاید که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از تلاش شکست خورده این شورا برای کشاندن میرحسین موسوی به جلسه کمیته بررسی کننده نتیجه انتخابات خبر داده بود. میرحسین موسوی و مهدی کروبی از اعزام نمایندگان خود به این کمیته خودداری کرده بودند.

نیویورک تایمز نیز که بطور فعال مسائل داخلی ایران را در هفته‌های اخیر پوشش داده در صفحه وبلاگ خبری خود به روز شده و در باره تایید نتیجه انتخابات از سوی شورای نگهبان نوشته است. در گزارش روز سه‌شنبه این روزنامه به گشوده شده راه آیت الله خامنه ای برای تایید نهایی محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهوری اشاره شده و اینکه احمدی نژاد در هفته‌های آتی در مجلس دوباره سوگند خواهد خورد.

بیل کلر، سردبیر اجرایی روزنامه نیویورک تایمز هم که برای پوشش انتخابات در دوران رقابت‌ها به ایران رفته بود در ادامه این گزارش می‌گوید که روز قبل از انتخابات از مهدی کروبی، یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب پرسیده بود که اگر اصلاح طلبان شکست بخورند چه خواهد شد؟ کروبی در پاسخ گفته بود که مطمئن نیست که انرژی ایجاد شده در طول مبارزات انتخاباتی آزاد خواهد شد یا اینکه مردم به حالت اغما خواهند رفت.

کلر ادامه می‌دهد که گرچه همین طبقه متوسط تحصیل کرده ای که امروز بازیگر اصلی اعتراض‌های گسترده است سابقه به حال کما رفتن پس از شکست را دارد، و شاید کنار کشیدن بخش بزرگ این طبقه موجب به قدرت رسیدن احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴شد، اما شاید تجربه روزهای اخیر نتیجه متفاوتی داشته باشد و باعث شود رژیم ایران از درون فرو بریزد.

Share/Save/Bookmark