رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ آذر ۱۳۸۷

رقبای سابق در یک تیم

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

صبح روز دوشنبه به وقت محلی، باراک اوباما، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، اعضای دیگری از کابینه خود را معرفی کرد. در این گروه که اصطلاحاً تیم امنیت ملی خوانده می‌شوند، نام هیلاری کلینتون، رقیب سابق اوباما در رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به چشم می‌خورد.

Download it Here!

اعلام اسامی تیم امنیت ملی و روابط خارجی رییس جمهوری آمریکا در شرایطی صورت می‌گیرد که چند روز پیش، وقوع فاجعه در مامبی (بمبئی هندوستان) عملاً بر حساسیت‌ها افزوده است.

جو بایدن، معاون باراک اوباما در روزهای پیش از انتخابات پیش‌بینی کرده بود که در ماه‌های اول قدرت‌گیری رییس جمهوری جدید، این کشور شاهد مشکلات متعددی در زمینه‌های بین‌المللی خواهد بود.

هیلاری کلینتون، سناتور ایالت نیویورک و بانوی اول سابق آمریکا که تا سال ۲۰۰۷، امید اول نامزدی حزب دموکرات به حساب می‌آمد، در رقابت‌های مقدماتی ریاست جمهوری از باراک اوباما شکست خورد.


هیلاری، بارها در مناظره‌های آن دوره، اوباما را فردی کم‌تجربه و نا‌آزموده خوانده بود و با نگاه اوباما به مذاکره مستقیم بدون پیش‌شرط با دشمنان آمریکا به شدت مخالف بود.


هیلاری کلینتون بارها اوباما را فردی کم‌تجربه و نا‌آزموده خوانده بود /عکس: رویترز

هیلاری حتی کار را بدانجا کشاند که در یک آگهی تلویزیونی این مسأله را مطرح کرد که وقتی سه نیمه‌شب یک بحران امنیت ملی ایجاد می‌شود و به کاخ سفید تلفن می‌زنند، تنها وجود یک رییس جمهوری باتجربه است که می‌داند چگونه امنیت مردم آمریکا را تامین کند.

برای انتخاب هیلاری، تیم انتقال قدرت و انتخاب مدیران کابینه، مشکلات زیادی داشته‌اند از جمله بررسی دقیق روابط تجاری بیل کلینتون با کشورهای خارجی.

یکی از حساسیت‌های مطرح شده، امکان تداخل منافع وزیر خارجه آینده و حامیان مالی همسرش است که می‌تواند برای اعتبار ملی آمریکا ضربه‌ای جبران‌ناپذیر باشد.

اما هیلاری نقاط مثبت فراوانی در سمت جدیدش خواهد داشت، و آن هم به اعتبار نام کلینتون در عرصه بین‌المللی بر‌می‌گردد.

تلاش‌های هیلاری برای رفع مشکلات زنان و نیز سفرهای متعددش به نقاط مختلف جهان در کسوت بانوی اول آمریکا، برای کابینه اوباما یک امتیاز محسوب می‌شود.

اما آیا مخالفت هیلاری با گفت و گوی مستقیم با مخالفان آمریکا از جمله هوگو ژاوز، رائول کاسترو و محمود احمدی‌نژاد باعث کند شدن جریان تغییر در سیاست خارجی آمریکا خواهد شد؟ باید دید.


باراک اوباما، رابرت گیتس، وزیر دفاع فعلی آمریکا را به کابینه خود دعوت کرده است /عکس: رویترز

هیلاری کلینتون سومین وزیر خارجه زن در کابینه‌های اخیر خواهد بود، مادلین البرایت و کاندولیزا رایس در کابینه‌های بیل کلینتون و جورج بوش حاضر بوده‌اند.

باراک اوباما همچنین وزیر دفاع فعلی آمریکا یعنی رابرت گیتس را به کابینه خود دعوت کرده است. این نخستین بار نیست که یک رییس جمهوری دموکرات، وزیر دفاع خود را از میان جمهوری‌خواهان برگزیده است.

اما نگاه داشتن گیتس از نقطه نظر امنیتی باید بررسی شود. او فردی تحصیل‌کرده و دارای سابقه‌ای طولانی در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای است و مدتی هم رییس این سازمان بوده است.

حضور گیتس در کابینه، قدرت امنیتی اوباما را در روزگار حساس فعلی تقویت خواهد کرد. به نظر می‌رسد اوباما احساس کرده با وجود گیتس در پنتاگون، امکان خروج نیروها از عراق به نحوی مطمئن‌تر وجود خواهد داشت.

اما انتخاب پر سر و صدای دیگر اوباما در حوزه امنیت ملی، ژنرال چهار ستاره، جیمز جونز برای سمت مشاور امنیت ملی است.

این ژنرال با تجربه در حوزه‌های مختلف خدمت کرده و مورد اعتماد رهبران آمریکا در کابینه‌های دموکرات و جمهوری‌خواه بوده است.


دکتر سوزان رایس، از مشاوران روابط خارجی اوباما پیش از انتخابات است /عکس: AP

حتی وزیر خارجه آمریکا دو بار تلاش کرد او را راضی به خدمت به عنوان معاون این وزارتخانه کند. رابطه خوب این فرمانده سابق نظامی با جمهوری‌خواهان حتی در انتخابات ریاست جمهوری مشهود بود اما برای اوباما سوابق و توانایی‌های جونز مهم‌تر بوده است.

از افراد جدید تیم اوباما، دکتر سوزان رایس، از مشاوران روابط خارجی اوباما پیش از انتخابات است که نماینده آمریکا در سازمان ملل خواهد بود.

اما این انتخاب بدون اما و اگر نیست، چرا که خانم رایس در طول رقابت‌های مقدماتی، بارها از هیلاری کلینتون انتقاد کرده بود.

او در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون، عضو شورای امنیت ملی و نیز دستیار وزیر خارجه در امور آفریقا بوده است.

در ایالات متحده آمریکا، نماینده این کشور در سازمان ملل در صورت صلاح‌دید رییس جمهوری می‌تواند در جلسات کابینه حضور داشته باشد.

Share/Save/Bookmark

صفحه ویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا

نظرهای خوانندگان

the title of this comment is wrong because they are from same party,they are not enemy

-- mastaanah ، Dec 2, 2008 در ساعت 05:00 PM

آدم یاد کارتن فوتبالیست ها می افتد

-- تمام ، Dec 3, 2008 در ساعت 05:00 PM