رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ مرداد ۱۳۸۵

اختلاف در شورای امنيت بر سر آتش بس در لبنان

جمعه 13 مرداد ماه، مذاکرات اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد برای صدور قطعنامه ای پيرامون آتش بس در جنوب لبنان آغازشد. اين در حالی است که درگيری بين ارتش اسرائيل و نيروهای حزب الله در منطقه اوج تازه ای يافته است. شروع اين مرحله از جنگ از روز پنجشنبه يعنی پايان آتش بس 48 ساعته ای بود که اسرائيل پس از فاجعه روستای قانا اعلام کرده بود. ارتش اسرائيل در اين دور تلاش دارد تا با حملات زمينی و استقرار هرچه بيشتر سربازان خود، منطقه ای امن در جنوب لبنان ايجاد کند. منابع خبری اسرائيل اعلام کرده اند که در اين حملات ده هزار سرباز اسرائيلی شرکت دارند و تا کنون موفق شده اندهفت روستای کوچک جنوب لبنان را تحت کنترل خود درآورند.
حسن نصرالله رهبر نيروهای حزب الله در جنوب لبنان، پنجشنبه شب اسرائيل را تهديد کرد که در صورت بمباران مرکزی بيروت ، تل آويو ضربات انتقامی سختی را دريافت خواهد کرد.

توان رزمی حزب الله لبنان از زبان محتشمی پور
در همین حال علی اکبر محتشمی سفيراسبق جمهوری اسلامی ايران در سوريه و از پایه گذاران حزب الله لبنان ، درمصاحبه ای با روزنامه شرق چاپ تهران گفت بخشی از توان نظامی حزب الله ناشی از آموزش هایی است که این سازمان در ایران دیده است. وی افزود:« بسیاری از نیروهای ورزیده حزب الله كسانی هستند كه در جنگ ۸ساله ما، در جبهه های ما بودند و اینجا عملیاتی را مستقیما و یا زیر پوشش انجام می دادند».


قطع راه های کمک امدادی

صبح امروز جنگنده های هوائی اسرائيل 4 پل در شمال بيروت را بمباران کردند. به اين ترتيب آخرين جاده های ارتباطی بيروت به طرف سوريه ويران شده است. قبلا حملات ارتش اسرائيل به بيروت به مناطق جنوبی شيعه نشين اين شهر محدود می شد. يکی از مسئولان کمیسیاریای عالی سازمان در امور آوارگان پناهندگان می گويد که اين ضربه ای بزرگ است و بر اثر بمباران پل ها و جاده ها در شمال بيروت، ادامه عمليات کمک رسانی به آوارگان جنگی ممکن نیست. بنا به گفته او هم اکنون يک کاروان شامل 8 کاميون حاوی مواد غذائی و وسايل اسکان اضطراری پناهندگان در راه متوقف شده و اين سازمان از وضعيت آوارگان داخل بيروت بی اطلاع مانده است. حدس زده می شود 400 هزار آواره جنگ به مدارس و پارک ها و منازل خانواده های ساکن بيروت پناه آورده اند.


آتش بس؛ موضوع اختلاف‌نظر

اعضای دائمی شورای امنيت هر يک به نوعی نسبت به امکان تصميم گيری سريع اين شورا برای برقراری آتش بس در جنوب لبنان و استقرار يک نيروی حافظ صلح ابراز خوش بينی می کنند، اما برخی گزارش ها بيانگر اختلافاتی در

اين زمينه است. شايد آمريکا و فرانسه که هم اکنون مشغول کار فشرده بر روی پيش نويس يک قطعنامه اند، بيشترين اختلاف نظر ها را داشته باشند. فرانسه قبلا در اجلاس وزرای خارجه اتحاديه اروپا گفته بود که يک نيروی حافظ صلح بين المللی بايد حتما زير نظر سازمان ملل شکل بگيرد و ناتو در اين زمينه نقش هدايت کننده نداشته باشد. در عين حال خلع سلاح حزب الله که از مواد پيش بينی شده قطعنامه 1559 شورای امنيت است، بايد از وظايف ارتش لبنان به حساب آيد. جان بولتون نماينده آمريکا در سازمان ملل، امروز پس از ديداری سه ساعته با نماینده فرانسه گفت « اگرچه هنوز نتيجه قطعی بدست نيامده، اما اختلاف نظرها کاهش يافته است. ما بر روی برخی ايده ها به تفاهم رسيده ايم تا به پايتخت هايمان بفرستيم و آنها رهنمودهای بعدی را بدهند».
تونی بلر نخست وزير بريتانيا نيز روز پنجشنبه گفت که مطمئنا يافتن يک راه حل ظرف چند روز آينده امکان پذير است.

Share/Save/Bookmark