رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ آبان ۱۳۸۸
گفت‌وگو با فریده شجاعی،‌ نایب رییس فدراسیون فوتبال ایران

«دوجنسی‌ها» در فوتبال بانوان ایران؟

اخیراً شایعات دوجنسی بودن در فوتبال بانوان ایران دوباره پا گرفته است و گزارش‌هایی مبنی بر صحه گذاشتن بر روی این گفته‌شده‌ها از سوی دست‌اندرکاران فوتبال ایران مانند مربی و مدیرعامل یک باشگاه فوتبال در برخی از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های ایران نقش بسته است.

تیم ملی فوتبال بانوان ایران در یک سال گذشته در مسابقات و اردوهای مختلفی شرکت داشته و فعالیت‌اش نسبت به گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است. شرکت تیم ملی فوتبال بانوان ایران در مسابقات دانشجویان جهان که هفته‌ی پیش در شهر میلان ایتالیا انجام شد و توجه بسیاری را هم به بازیکنان زن ایرانی جلب کرد، نمونه‌ای از فعالیت‌های فوتبال بانوان است.

Download it Here!

اضافه برآن رویارویی تیم ملی فوتسال بانوان اوکرایین با بانوان ایران در تهران و یا مقابله‌ی بانوان بازیکن فوتبال ایران در برابر تایلند و پیروزی در هر دو مسابقه از دیگر تلاش‌های اخیر آنان بوده است.
روز شنبه نیز تیم ملی فوتسال بانوان ایران برای شرکت در مسابقات المپیک آسیایی داخل سالن راهی ویتنام می‌شود.

هم‌چنین برای اولین بار توجه باشگاه‌های خارجی به بازیکنان زن فوتبال ایران جلب شده و برای به بازی گرفتن آنان با فدراسیون فوتبال ایران در ارتباط هستند. به غیر از تیم‌های عربی امارات و ابوظبی، تیم‌های اروپایی پرتقال و اسپانیا خواهان به کارگیری چند بازیکن زن ایرانی بودند که البته به علت مقررات فوتبال آن کشورها که مخالف پوشیدن پوشش اسلامی در زمین فوتبال هستند، به جایی نرسید.

در مسابقات هفته‌ی پیش تیم ملی ایران هم در ایتالیا، باشگاه اینترمیلان بازیکنان ایران را تکنیکی خوانده و نسبت به به‌کارگیری چند نفر از آنان علاقه نشان داده است.

اما شایعات دو جنسی بودن در فوتبال ایران تا چه حد صحت دارد و از کجا سرچشمه می‌گیرد و آیا فعالیت‌های فوتبال بانوان ایران را تحت‌الشعاع قرار داده است، برای شکافتن این مسئله این سوؤالات را با نفر اول فوتبال بانوان ایران، فریده شجاعی،‌ نایب رییس فدراسیون فوتبال ایران مطرح کردم:

این شایعات راستش اصلاً صحت ندارد. الان این مدت دوسالی که من در فدراسیون فوتبال هستم، خب همه جوره ما اردو داشته‌ایم و همیشه در مسابقات آسیایی هم شرکت کرده‌ایم. الان شاید در همین تیم فوتبالمان ۱۲ـ ۱۰ سفر خارجی داشته و در تورنمنت‌های مختلفی هم شرکت کرده‌ایم.

این فکر می‌کنم همان خرده‌حساب‌های شخصی است که مربی‌ها و بازیکنان با همدیگر دارند و حالا این مربی از آن مربی تیم ملی خوشش نمی‌آید و به خاطر این تیم را ضایع می‌کند. و در واقع این بحث‌ها و حرف و حدیث ها به این شکل است. یعنی ما در بازیکنان‌مان اصلاً چنین مسأله ای را نداریم.

سه نفر را مشکوک بودند و سر زبان‌ها انداختند، حتی برای مسابقات آسیایی که به ویتنام رفته بودیم، به گوش afc (کنفدراسیون فوتبال آسیا) هم رسانده بودند که AFC به محض این که ما وارد ویتنام شدیم، سال گذشته، این سه نفر را برای آزمایش خواست و یک روز کامل آزمایش‌های هورمونی و فیزیکی و تست‌های مختلفی را از این‌ها گرفت که خوشبختانه هیچ مشکلی نداشتند و نامه‌ی‌ AFC را هم داریم و بی‌خود این موضوع را سر زبان‌ها انداختند.


فریده شجاعی،‌ نایب رییس فدراسیون فوتبال ایران - عکس از ایسنا

یعنی در واقع گفتید کمیته‌ی پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا...؟

خب آن‌ها هم به خاطر این که این خبر از ایران به گوش‌شان رسیده بود، در واقع لو داده بودند، یعنی مثلاً خواسته بودند جلو بازی تیم ملی ایران را بگیرند که سه نفر را معرفی کرده بودند که خب کمیته‌ هم بالاخره آزمایش‌های لازم را انجام داد و بعد از آن هم جواب نامه را به ما دادند.

یعنی یک ماهی طول کشید تا کمیته‌ی پزشکی جوابش آماده شد و برای ما کنفدراسیون آسیا تبریک هم داد و گفت که این‌ها هیچ مشکلی ندارند و می‌توانند در تیم بازی کنند.

خانم شجاعی یکی از کسانی که روی این مسأله خیلی مصر بودند، آقای مرتضوی‌نژاد مدیرعامل باشگاه شن‌سای ساوه است. ایشان حتی ‌گفتند یکی از بازیکنان خودشان را کنار گذاشتند، به خاطر این که مطمئن بودند نسبت به دوجنسه بودن ایشان.

این که ایشان را چرا کنار گذاشتند، من هیچ اطلاعی ندارم. یعنی ایشان بازیکنی را که کنار گذاشتند، بازیکن ملی نبود و ما هم شناختی نداریم. ولی به‌هرحال بازیکنی را که ایشان نام بردند، به خاطر درگیری‌هایی که داشتند ما محرومشان کردیم و ایشان دیگر بازی نمی‌کنند در لیگ‌مان.

فقط به خاطر درگیری‌هایی که ایجاد کردند با بازیکنان. ولی این بازیکن یک بازیکن ملی هم نیست که من در در موردش بحث یا صحبتی داشته باشم. ولی به‌هرحال بازیکنی است که یک دوره بازی کرده ودور بعد هم ما جلو بازی‌اش را گرفتیم به خاطر مسائل انضباطی که پیش آورده بود، نه به خاطر مسائل دیگری.

کلاً فکر می‌کنید برخورد کمیته‌ انضباطی فدراسیون فوتبال با مثلاً اشخاصی مثل آقای مرتضوی که خیلی مصر هستند که چهار - پنج نفر درلیگ برتر دو جنسی هستند، باید چگونه باشد اگر نتوانند اثبات بکنند؟

این هم باز به خاطر آقای مرتضوی که خودشان نه اطلاعات دقیقی دارند، نه کسی می‌داند که واقعاً این بازیکنان چه جوری‌اند. حالا یک مدیرعامل باشگاه به خودش اجازه میده چنین حرف‌هایی بزند، این هم به خاطر تحریک همان مربی‌ها و افرادی هستند که در کنارشان کار می‌کنند.

وگرنه چون به هرحال آن مربی که شایع کرده و این مسأله را در تیم به‌وجود آورده، در همان تیم شن‌سا مربی بوده و به احتمال خیلی زیاد دراثر صحبت های ایشان بوده که روی آقای مرتضوی اثر گذاشته و صحبت‌ ‌کرده‌اند. این سه بازیکن ملی را که رویشان انگشت گذاشته شده، با صراحت می‌گویم که چنین چیزی نیست و اصلاً موردی این بچه‌ها ندارند.

الان تیم صاحب نامی مثل تیم اینترمیلان هم دوتا از بازیکن‌های ما را می‌خواهد و خیلی راحت هم می‌توانند بروند همه جا بازی بکنند.

سؤال من درواقع این بود که کمیته‌ی انضباطی فدراسیون فوتبال آیا مجازاتی درنظر دارد برای کسانی که این شایعات را ایجاد می‌کنند؟

بله، حتماً. من البته در کمیته جلسه‌ای تیم‌های ملی که داشتیم، این مسأله را مطرح کردم و خواستم که واقعاً این کسانی که این طوری آتش به این مسأله می‌زنند و بزرگش می‌کنند و واقعاً شخصیت‌ و حیثیت بازیکنان بسیار خوب ما را دارند زیر سئوال می‌برند، برخورد بشود که کمیته‌ی انضباطی هم این قول را داد که واقعاً با کسانی که باعث این کار شده‌اند برخورد بکنند که خب حالا حتماً یکی از کسانی که با او هم برخورد می‌شود آقای مرتضوی است.


تیم ملی فوتبال بانوان ایران - عکس از پارس فوتبال

خانم شجاعی منظور از دوجنسی بودن در ایران چه هست؟ آیا اشخاصی هستند که به طور قانونی عمل جراحی کرده و تغییر جنسیت داده‌اند و...؟

نه، اصلاً این‌طوری نیست. ببینید از نظر پزشکی در واقع یک سری افراد هستند که به لحاظ هورمونی ممکن است مشکل داشته باشند. یعنی هورمون تستسترونشان وقتی بالا باشد، وقتی مثلاً یک، یک و نیم یا دو بشود، اینها تمایلاتشان نسبت به مردشدن بیشتر است.

این یک مشکل هورمونی است. این بچه‌های ما تمامشان آزمایش شدند و هورمون هیچ کدامشان از یک بالاتر نیست و این تست خود AFC هم بوده که هیچ مشکلی نداشتند. و این که از ظاهرشان حالا من نمی‌دانم چه جوری تشخیص می‌دهند و قضاوت میکنند را من نمی‌دانم ولی به‌هرحال ورزش فوتبال یا هر ورزش مشابه‌ فوتبال، بازیکن را خشن می‌کند، به‌خصوص دختران را.

همین بازیکن نیجریه که در ماه گذشته در دومیدانی جهان قهرمان شد، در موردش می‌گفتند دوجنسیتی است و همین مشکلات را داشت ولی بعد از آزمایش گفتند هیچ موردی ندارد و خیلی راحت هم می‌تواند بازی کند. به خاطر این که هم آزمایش هورمونی می‌شوند و هم آزمایش فیزیکی.

به هرحال در ایران افراد می‌توانند با عمل جراحی تغییر جنسیت دهند. این یک مسأله قانونی است بر طبق قوانین جمهوری اسلامی. تکلیف این‌ عده در جامعه چه است؟ در کجای جامعه قرار دارند. مثلاً این‌ها نمی‌توانند فوتبال بازی کنند، با وجود این که قانونی این عمل را انجام داده‌اند؟

ما موردی نداشتیم که به این شکل باشد تا ما مثلاً امتحان کنیم و بدانیم که آیا با قانون ما می‌خواند یا نمی‌خواند یا با موازین اسلامی هماهنگ هست یا نه. اصلا ما مورد این مدلی تا حالا نداشتیم.

در ایران می‌دانید که این قانونی است، عمل جراحی برای تغییر جنسیت؟

یعنی مرد باشند، زن بشوند؟

بله.

خب وقتی قانونی باشد، وقتی مشکل نداشته باشند، مسلماً در تیم‌ها می‌توانند بیایند بازی کنند. ولی واقعاً ما این مورد را توی فوتبال نداشتیم.

به هرحال وقتی عمل جراحی می‌کنند، وقتی یک فرد تمایلات جنسی‌اش مثلاً به سمت زن بودن بیشتر باشد، هورمون‌هایش هم همین‌طور و تخمدان نهفته هم داشته باشد، خب مسلماً می‌شود یک زن طبیعی و عمل جراحی هم می‌کند و از نظر فیزیکی هم خودش را درست می‌کند و می‌شود زن و می‌تواند بازی کند. موردی ندارد.

آخرین سؤوالی که از شما می‌کنم. همان‌طور که گفتید ازکمیته پزشکی کنفدراسیون آسیا روی این بازیکن‌ها آزمایشات پزشکی انجام داده که طبق نامه ای به شما این شایعات را رد کرده. چرا فدراسیون فوتبال این مسأله را به طور رسمی انکار نمی‌کند؟

من نایب رئیس فدراسیون هستم. وقتی من رسماً دارم همه جا داد می‌زنم، فریاد می‌زنم که چنین چیزی نیست. این اصلاً صحت ندارد. شما همه جور بیایید، بروید اصلاً امتحان کنید، آزمایش کنید، این‌ها حرفی است که درآورده‌اند، شایعاتی است که رواج داده‌اند.

این رسماً است دیگر! به هرحال آقایان خودشان را زیاد وارد این مسأله نمی‌کنند، ولی خب ما که می‌دانیم و داریم داد و فریاد هم می‌زنیم، باید به هرحال همه متوجه شده باشند. ولی این وسط عده‌ای می‌آیند از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و کمی آتش می‌زنند به این قضیه. یعنی حتی رسانه‌های خودمان، نشریاتمان و همه‌ی کسانی که دست‌اندرکار هستند، انگار خودشان هم مثل این که دلشان می‌خواد که این یک سوژه بشود برای فوتبال ایران.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview:Farideh Shojaee

نظرهای خوانندگان

خوب واضح است در تمام جهان ورزش زنان در رشته های خشن توسط زنان لزبین اداره میشود. خوب نه بخاطر اینکه از زنان دیگر متمایز هستند .بلکه روانشناسی انها ومدلی که در زندگی دنبال می کنند مردانه است. لزبین بود همجنسگرایی است .اما در ایران به دلیل هموفبیایذعمیق (ترس از همجنسگرایان) همیشه این مسئله به فیزیک بدن ودوجنسگونه بودن تعبیر و توجیه میشود . خوب فدراسیون هم هرچقدر تست ژنتیک و هورمون انجام دهد هرگز یک همافرودیت یا دوجنس گونه را پیدا نخواهد کرد .

-- بدون نام ، Oct 24, 2009 در ساعت 04:45 PM